Toerfiets Highlight
Locatie: Roergebied, Münster District, Noordrijn-Westfalen, Duitsland
4,4
(39)
279
4,7
(140)
636
4,8
(41)
226
Indrukwekkende technische structuur, die gemakkelijk kan worden waargenomen in zijn functie als je wat tijd hebt. In de bovenloop van het kanaal achter de sluis kun je zien hoeveel het waterpeil hoger is dan het omringende landschap door bodemdaling door kolenwinning.
24 juli 2017
De sluis Herne-Ost behoort - van de Rijn - tot de laatste van de vijf kanaalfasen van het Rijn-Hernekanaal in Herne. De nieuwe sluiskolken zijn elk 190 meter lang en 12 meter breed. Het verschil tussen het boven- en benedenwater is 12,8 meter. Het vergrendelen duurt ongeveer 14 minuten, de in- en uitrijtijden van de schepen niet meegerekend.
10 mei 2020
De sluis Herne-Ost behoort - van de Rijn - tot de laatste van de vijf kanaalfasen van het Rijn-Hernekanaal in Herne. De dubbele sluis ligt bij kanaalkilometer 37,26. Herne-Ost werd in 1914 in gebruik genomen als de meest oostelijke van de oorspronkelijke zeven kanaaltrappen van het Rijn-Hernekanaal.
Het sluissysteem Herne-Ost is tussen 1986 en 1992 vernieuwd. De nieuwe sluiskolken zijn elk 190 meter lang en 12 meter breed. De deurstijldiepte (waterdiepte bij de bovenste poort) is 4 meter. Een roterende segmentpoort vormt het einde van het bovenwater. Stampoorten sluiten de kamers af naar de onderwaterwereld. Het verschil tussen het boven- en benedenwater is 12,8 meter. Het vergrendelen duurt ongeveer 14 minuten, de in- en uitrijtijden van de schepen niet meegerekend. De kanaalsluizen zijn technisch interessante en bezienswaardige bouwwerken, net als de sluis Herne-Ost. De paden bij de sluis zijn allemaal goed bevaarbaar, zodat de sluis kan worden gepland als tussenbestemming voor zowel mountainbike- als trekkingfietstochten.
Het vergrendelingsproces is vanaf verschillende plaatsen onder de stuurstand waar te nemen. Het in- en uitgaan in het bovenwater is te zien vanaf de ventwegen direct voor de sluis. De in- en uitgang in de onderwaterwereld is goed te zien vanaf de brug direct voor de onderste stuurpenpoort. Vanaf hier kun je door een poort enkele meters het sluissysteem onder de stuurstand in, vanwaar je redelijk goed zicht hebt op de sluiskolken.
Als u geïnteresseerd bent in de meer precieze technische gegevens, kunt u deze hier lezen op het water- en scheepvaartbureau Duisburg-Meiderich: goo.gl/43irz1
25 juli 2017
Maak een gratis komoot-account aan om nog 23 andere tips van insiders te krijgen.
Locatie: Roergebied, Münster District, Noordrijn-Westfalen, Duitsland
4,4
(39)
279
4,7
(140)
636
4,8
(41)
226