komoot
  • Inspiratie
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie
Bezienswaardigheden
Duitsland
Sleeswijk-Holstein
Herzogtum Lauenburg
Dalldorf

Elbe-Lübeck-Kanal

Elbe-Lübeck-Kanal

Toerfiets Highlight (Segment)

Aanbevolen door 413 van de 433 fietsers

Bekijk de routes
  • Breng me hierheen
  • Wijziging voorstellen
loading

Locatie: Dalldorf, Herzogtum Lauenburg, Sleeswijk-Holstein, Duitsland

Beste fietsroutes naar Elbe-Lübeck-Kanal
Tips
  • De weg is behoorlijk vermoeiend. Aan de ene kant komt het door de weg, het is geen glad asfalt, aan de andere kant staat er vaak een stevige wind. Kanaalstop..... Op onze reis van Mölln naar Lauenburg realiseerden we ons dat we de trein terug wilden nemen..... Maar de moeite was het waard, Lauenburg mag je niet missen.

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 22 oktober 2018

  • De voorloper van het Elbe-Lübeck-kanaal is het historische Stecknitz-kanaal, dat tussen 1391 en 1398 door de Lübeckers langs de rivieren Stecknitz en Delvenau werd aangelegd. Links en rechts van het huidige Elbe-Lübeck-kanaal zijn hun oude routes nog te zien. Dit kanaal had 17 sluizen (aanvankelijk hoogwatersluizen, later als kolksluizen) over een lengte van 97 kilometer en was het eerste echte waterscheidingskanaal van Europa. Van de sluizen zijn de palmensluis in Lauenburg en de Dückerschleuse bij Witzeeze nog bewaard. Deze waterweg bleef bijna 500 jaar in gebruik totdat de bouw van de ELK begon.

    Het nieuwe kanaal werd in 1900 in gebruik genomen. Als het enige Duitse kanaal van deze tijd naast het Kaiser-Wilhelm-kanaal, was het Elbe-Lübeck-kanaal vanaf het begin ontworpen voor schepen van 1000 ton. De zeven sluizen bemiddelen het verkeer tussen de Elbe en de Oostzee via de top bij Mölln, die ongeveer twaalf meter hoger ligt dan de Trave. Ze zijn elk ontworpen voor twee schepen van 8 meter breed en tot 80 meter lang (of destijds voor 65 meter lange duwbakken in sleepbootopstelling), alleen de Lauenburgsluis, die in 2006 werd vernieuwd, is 115 meter lang.

    Het huidige belang van het kanaal is eerder gering, aangezien de afmetingen van de sluis en de brug, die momenteel klein zijn, economisch containervervoer niet toelaten en alleen kleinere binnenvaartschepen tot een lossing van 1000 ton door het kanaal kunnen. Tegenwoordig wordt het kanaal voornamelijk gebruikt voor stortgoed (zoals grind dat in de buurt van het kanaal wordt gewonnen). In 2008 bedroeg het transportvolume 1,1 miljoen ton voor 2432 vrachtschepen (beiden gerelateerd aan de Lauenburgsluis). Daarnaast wordt het kanaal ook gebruikt door de sportvaart in het verkeer tussen de Oostzee en de Elbe (ca. 5000-6000 boten per jaar)

    Bron:
    de.wikipedia.org/wiki/Elbe-Lübeck-Kanal

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 24 augustus 2017

  • Een niet al te gemakkelijk fietspad voor reizigers met veel bagage. Maar het is de reis waard

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 29 september 2018

Maak een gratis komoot-account aan om nog 12 andere tips van insiders te krijgen.

loading

Locatie: Dalldorf, Herzogtum Lauenburg, Sleeswijk-Holstein, Duitsland

Informatie

  • Afstand11,9 km
  • Stijging30 m
  • Downhill30 m
Meest bezocht in
  • Jan
  • Feb
  • Mrt
  • Apr
  • Mei
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec
Weerbericht - Dalldorf
loading