komoot
  • Inspiratie
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie
Bezienswaardigheden
Bergtoppen
Zwitserland
Valais
Brig
Brig-Glis

Am Bahnhof Brig

Am Bahnhof Brig

Wandel Highlight

Aanbevolen door 61 van de 72 wandelaars

Bekijk de routes
  • Breng me hierheen
  • Wijziging voorstellen
loading

Locatie: Brig-Glis, Brig, Valais, Zwitserland

Beste hikes naar Am Bahnhof Brig
Tips
  • IJzeren sculptuur, treinstation Brig
    Een geschenk van de gemeente Brig-Glis ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de Simplontunnel
    Ter ere van het jubileum "100 jaar van de Simplon-tunnel" creëerde de kunstenaar Edelbert W. Bregy een monumentale ijzeren sculptuur. Bregy's werk "Connections" vond zijn verankering op het stationsplein van Brig. Hier komen de aansluitende spoorlijnen samen, die van de Lötschberg en de Simplonli nooit. Dit zijn twee lijnen van de Neue Eisenbahntransver-verkoop die samen staan voor de toekomst van de spoorwegen. En voor het nieuw opgerichte monument maakt de Matterhorn Gotthard Bahn zijn smalle maar verreikende spoor. Trouw aan de symboliek van de ijzeren sculptuur, creëert de MGB verbindingen door de Alpen en verbindt de toeristische centra van St. Moritz en Zermatt. Uit deze connecties putte Edelbert W. Bregy het idee waarop zijn nieuwste werk is gebaseerd.
    Tekst / bron: walliserbote.ch
    bestand: /// C: /Daten/Downloads/20060513-sa.pdf

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 7 oktober 2021

  • Brig overstroming (1993)
    In september 1993 werden enkele weken van aanhoudende neerslag gevolgd door drie dagen van zeer intense neerslag, waardoor de Saltina in Brig op 24 september buiten haar oevers trad. Achteraf stelden de meteorologen vast dat er de hele 20e eeuw geen grote neerslag- en afvoerwaarden waren gemeten in het stroomgebied van Saltina.
    Opgelopen schade
    De overstroming liet metershoog zand en puin achter op straten, pleinen en in gebouwen. Twee vrouwen verloren het leven. Schadesaldo van de storm in Oberwallis: ruim CHF 650 miljoen.
    Het knelpunt van de rivierloop lag precies in het midden: puin en drijfhout verzamelden zich bij de brug in Brig-Glis en leidden tot een blokkade. De Saltina is buiten haar oevers getreden en heeft meters modder en puin afgezet in het centrum van het dorp.
    Activiteiten
    De maatregelen die daarna werden genomen, bestonden uit de bouw van twee laadkamers in het stroomgebied van de beek, het ophogen van de oeverwanden op het kanaal en, als kernelement, de bouw van een automatische hefbrug op het neuralgische punt in Brig-Glis.
    Tekst / Bron: PLANAT Nationaal Platform voor Natuurlijke Risico's
    planat.ch/de/bilder-videos-detail/hochwasser-brig-1993

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 7 oktober 2021

  • Brig station "hart van de Brig nederzettingen"
    Het treinstation van Brig is het hart van de nederzettingen Brig en Naters, aan de andere kant van de Rhône. Tot aan de bouw van de Simplon-tunnel veranderde de Rhône voortdurend van koers door een moeras, zodat de gemeenschappen van Brig-Glis en Naters, die vandaag aan elkaar waren gegroeid, ver uit elkaar leken te liggen. Gelijktijdig met de bouw van 's werelds langste tunnelbuis (1906), werd de Rhône getemd en ontstond een nieuw vestigingsgebied. Het huidige treinstation is gebouwd op dit drassige en verhoogde gebied en toont in zijn neoklassieke stijl de glamour en kracht van het spoorwegtijdperk. Het internationale treinstation in Brig was de toegangspoort tot de wereld en is dat tot op de dag van vandaag gebleven. Aannemer Rossi uit Brig moet vol trots zijn geweest toen hij de opdracht kreeg om het station te bouwen. Samen met een groot aantal Italiaanse arbeiders (de lokale bevolking beschikte niet over de nodige specialistische kennis voor dit soort constructies) zette hij een voor die tijd schitterend gebouw neer. De koning van Italië en de Zwitserse bondspresident zouden immers onder de indruk zijn bij de opening van de Simplon-tunnel (1906). Maar niet alleen zij, maar ook iedereen die hier zou moeten in- en uitstappen, of het nu Winston Churchill is tijdens zijn bezoek aan Brig met de legendarische Orient Express van Londen / Parijs naar Istanbul of de grensoverschrijdende forens uit Italië die hier komt werken beweegt. Het treinstation van Brig is ook een favoriet op lange termijn bij de planning. Al decennialang zijn generaties overheden en experts er bijna gepassioneerd mee bezig, of het nu gaat om de ingewikkelde verkeersrouting over het stationsplein, om de succesvolle renovatie van het hoofdgebouw, om allerlei uitbreidingen of om de verbouwing van kamers. Het lijkt bijna alsof het bezadigde gebouw permanent actief is als een vulkaan. En wie hem ontmoet, voelt dat zijn ogen kijken. . .
    Rond de millenniumwisseling waren de Zwitserse spoorwegen op zoek naar een geschikte locatie om een contactcenter op te zetten, d.w.z. een centraal punt in Zwitserland van waaruit via telecommunicatiekanalen informatie moest worden verstrekt en treinabonnementen moesten worden uitgegeven. Het SBB Contact Center zou zich op de taalgrens buiten de grote steden moeten bevinden om de aanwerving van geschikt en vlot personeel te vergemakkelijken. De gemeente Brig-Glis nam deel met het Swisscom-gebouw niet ver van het treinstation, dat vanwege technologische vooruitgang niet meer volledig nodig was. De SBB gaf de Bahnstadt Brig het contract. Inmiddels zorgen 270 medewerkers voor klanten uit binnen- en buitenland. Je beantwoordt jaarlijks 1,5 miljoen telefoontjes en beantwoordt 250.000 e-mails. De omzet uit uitgegeven abonnementen heeft de kaap van het miljard bereikt. Wat op 2 september 2001 begon met 15 mensen is uitgegroeid tot een succesverhaal: Vandaag is het SBB Contact Center een van de grootste werkgevers van Brig-Glis en biedt het interessante functies. De regionale arbeidsmarkt, met voldoende goed geschoold en taalkundig bekwaam personeel, blijkt hiervoor geschikt. Via Brig worden nu verschillende productinnovaties doorgevoerd, bijvoorbeeld treinreishulp voor gehandicapten of verschillende hotline-diensten op de SBB-website. Het contactcenter is de klok rond bereikbaar, 365 dagen per jaar. Sinds 2011 zijn alle activiteiten van SBB op dit gebied geconcentreerd op de locatie Brig. Toen Swisscom zijn eigendom te koop aanbood, werd de helft ervan overgenomen door de gemeente Brig-Glis en de andere helft door het kanton Wallis. Zo stelt de publieke sector de jobs van SBB veilig en is ze beschikbaar als betrouwbare partner. Brig blijft zelfs meer dan 100 jaar na het begin van het spoorwegtijdperk trouw aan zichzelf: SBB heeft meer dan 800 mensen in dienst op de locatie Brig en is daarmee een van de belangrijkste centra van het openbaar vervoer in Zwitserland. De gemeente Brig-Glis ondersteunt de economische ontwikkeling met haar vastgoedbeleid, zoals de Grosse Stockalper suggereert met zijn zin "Nihil solidum nisi solum" (niets is zo stabiel als de grond). De verzekerde waarde van de gemeenschapseigendommen of gemeenschapsgerelateerde eigendommen is CHF 300 miljoen.
    Bron: 800 jaar Brig / 800yearsbrig.ch
    Tekst / bron: Brig Simplon Tourismus AG
    brig-simplon.ch/regionorte/brig-glis/sehenswerte/bahnhofbrig.php

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 7 oktober 2021

Maak een gratis komoot-account aan om nog 8 andere tips van insiders te krijgen.

loading

Locatie: Brig-Glis, Brig, Valais, Zwitserland

Meest bezocht in
  • Jan
  • Feb
  • Mrt
  • Apr
  • Mei
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec
Weerbericht - Brig-Glis
loading