Wandel Highlight
Locatie: Noordrijn-Westfalen, Duitsland
5,0
(3)
45
4,8
(8)
54
5,0
(7)
28
Sinds 2015 staat de stoomopslaglocomotief »Persil« als technisch monument op de nieuwe rotonde aan de ringweg in Hitdorf.
Het doet denken aan het voormalige treintje Langenfeld Monheim Hitdorf, dat hier van 1908 tot 1986 passeerde.
De in Hitdorf opgestelde locomotief werd in 1914 gebouwd door de Aktiengesellschaft für Lokomotivbau Hohenzollern (fabrieksnummer 3307).
gebouwd. De machine werd geleverd aan het bedrijf Henkel, dat was- en reinigingsmiddelen produceert, waar het werd verkocht onder de
Benaming van het wasmiddel "Persil" dat in de fabriek in Düsseldorf-Reisholz voor rangeerwerkzaamheden wordt gebruikt. Het was de eerste locomotief die
werd gebruikt bij Henkel. Voorheen stonden er in de fabriek wagons met kabellieren, spanstangen (hefboomstangen) en
spierkracht is verplaatst.
In 1951 werd de locomotief verkocht aan de firma Papier & Pappe in Viersen-Süchteln. Ze kwam toen naar de Verenigde
Verpakkingsbedrijf (voorheen Rheinische Pappenfabrik) in Monheim-Blee en werd daar gebruikt voor het manoeuvreren en voor uitstapjes naar de
Hitdorf-poort gebruikt. De locomotief heeft sinds 1982 op een speelplaats in Hitdorf gestaan.
In 2012 besloot het stadsdeelbestuur dat de tijdelijke berging in het kader van de aanleg van de waterkering
Historisch monument "Persil" stoomopslaglocomotief gerenoveerd en permanent opgericht in de rand van de nieuwe Hitdorfer rotonde
en bewaard als monument.
stoomopslag locomotieven
De stoomopslaglocomotief is een 19e-eeuwse uitvinding. In tegenstelling tot een stoomlocomotief is de zum
Aandrijving vereist Er wordt geen stoom gegenereerd op de machine, maar stoom die van buitenaf wordt aangevoerd, verwarmt de stoom in de ketel
Water.
Dit type werd voornamelijk gebruikt in grotere werken, in smelterijen en kolenmijnen. Het voordeel was economisch
Gebruik van de stoom die wordt gegenereerd in de ketelhuizen op elk groter fabrieksterrein en in vuurloze werking
waardoor het brandgevaar door rondvliegende vonken werd voorkomen. De stoomopslaglocomotief was er dan ook een
bij uitstek geschikte rangeerlocomotief, vooral voor industriële bedrijven met een verhoogd brandgevaar.
31 maart 2021
<< De Hitdofer »Persil« locomotief >>
"... De Hitdorf-machine, met twee assen en een gewicht van 24 ton, is een van de relatief kleine stoomopslaglocomotieven voor normaalspoorbedrijf. Hij is uitgerust met een interne motor: de twee cilinders bevinden zich tussen het frame onder de bestuurderscabine, evenals de twee drijfstangen voor het overbrengen van het vermogen Vermogen naar de voorwielen Extern gemonteerde drijfstangen verbinden de voor- en achterwielen.
De ketel is een belangrijk functioneel onderdeel van een stoomopslaglocomotief. Het bestaat uit geklonken stalen platen en is omgeven door een dunne metalen schaal op ongeveer twee centimeter van elkaar. Een ander, buitenste plaatstalen omhulsel volgde over bandvormige afstandhouders. De isolatie tussen deze twee plaatstalen wanden zorgde voor een zo laag mogelijk warmteverlies uit de in de ketel opgeslagen stoom.
De vulopening voor het inbrengen van de stoom is nog te zien aan de voorkant van de ketel. De koepel zit op de ketel met zijn omhulsel. Voor de koepel staat de zandbak, waaruit het voor het remmen benodigde zand via leidingen voor of achter de voorwielen werd aangevoerd. De bijbehorende zandbakken voor de achterwielen zijn onder de bestuurderscabine geplaatst.
In de bestuurderscabine zijn de handrem en de handslinger voor het regelen van de stoomtoevoer naar de cilinders bewaard gebleven. De instrumenten aan de achterkant van de ketel (vier instrumenten na de verbindingsstukken) zijn niet bewaard gebleven. ..."
(Claus Weber, LVR-redactie KuLaDig, 2017)
kuladig.de/Object-View/O-106514-2041030-17
henkel.de/spotlight/2015-10-27-alte-lok-in-neuem-glanz-571946
rp-online.de/nrw/staedte/leverkusen/persil-lok-kehrt-restauriert-nach-hitdorf-zurueck_aid-22085519
de.wikipedia.org/wiki/File:1911_Dampfspeicherlok_PERSIL_IMG_1043.jpg
22 november 2021
Mooie oude goed onderhouden locomotief, heeft dienst gedaan bij Bayer Monheim.
16 februari 2023
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!
Locatie: Noordrijn-Westfalen, Duitsland
5,0
(3)
45
4,8
(8)
54
5,0
(7)
28