komoot
  • Inspiratie
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie

Lauenburg: Die Palmschleuse

Lauenburg: Die Palmschleuse

Toerfiets Highlight

Aanbevolen door 104 van de 109 fietsers

Bekijk de routes
  • Breng me hierheen
  • Wijziging voorstellen
loading

Locatie: Lauenburg/Elbe, Herzogtum Lauenburg, Sleeswijk-Holstein, Duitsland

Beste fietsroutes naar Lauenburg: Die Palmschleuse
Tips
  • Het is de oudste sluis (ketelsluis) van Europa.De palmsluis werd in 1398 in de loop van het Stecknitzkanaal volledig van hout gebouwd en was een van de 15 sluizen in dit eerste stroomgebiedkanaal ter wereld (bouwperiode 1392-1398). Sinds de middeleeuwen was de sluis ook bekend onder de naam Schlüse zu Bockhorst. Het werd gedocumenteerd als een kamerslot sinds 1480.In de 17e eeuw kreeg het zijn huidige naam naar Palm, de toenmalige sluiswachter. In 1724 werd het slot op bevel van George I van Groot-Brittannië uitgebreid en voor dit doel bekleed met uitgehouwen natuursteen. Een wapenschild in de sluismuur herinnert aan deze uitbreiding.De sluis bleef in bedrijf tot 1 september 1896. In 1962 werd de palmensluis in de loop van de dijk in de monding van Stecknitz hersteld.Bron:
    de.wikipedia.org/wiki/Palmschleuse

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 23 augustus 2017

  • De palmsluis bij Lauenburg is een van de weinige bewaard gebleven, vroege kamersluizen in Europa. Het maakte deel uit van het sluizensysteem van het middeleeuwse Stecknitz-Delvenau-kanaal, dat de Elbe met Lübeck verbond. Het was het eerste echte waterscheidingskanaal in Europa en ooit wereldberoemd. Dit kanaal werd tussen 1390 en 1398 gebouwd door de inwoners van Lübeck in overleg met het hertogdom Lauenburg.Tussen de Stecknitz, die naar het noorden stroomt naar de Trave, en de Delvenau, die naar het zuiden stroomt naar de Elbe, was er een ongeveer 10 km brede ijstijdrug die moest worden doorboord. Om het aanzienlijke hoogteverschil te overbruggen waren 17 sluizen nodig. Aanvankelijk waren het simpele sluizen, aan één kant gesloten, waarin het water werd afgedamd totdat dit sterk genoeg was om de wachtende schepen naar de volgende sluis te dragen nadat de poorten opengingen. Dit kon alleen om de andere dag gebeuren, de dag van de kraan. De 93 km lange rondvaart duurde zo'n drie tot vier weken. Stroomopwaarts moest worden getrimd. Toch was vervoer over water zuiniger dan vervoer over land, aangezien de kanaalschepen 10 tot 15 wagenladingen konden vervoeren.
    Door enkele sluizen om te bouwen tot kolksluizen die aan weerszijden gesloten zijn, werd de kanaalroute nog sneller, omdat er sneller sluizen konden worden met minder waterverbruik. De houten sloten raakten echter al snel in verval. Alleen de Lauenburgse palmensluis, die rond 1600 zijn naam kreeg van de sluismeester, werd in 1724 volledig vernieuwd en voorzien van natuurstenen omheiningen. Ter herinnering: de wapenschilden van Lübeck (tweekoppige adelaar) en het keurvorstendom Hannover (wapenschild) zijn tegenover elkaar ommuurd. Lauenburg behoorde toen tot Hannover na het uitsterven van de oude hertogendynastie.
    herzogtum-lauenburg.de/a-palmschleuse

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 6 april 2019

  • Geweldig historisch palmslot. Dat zie je niet vaak meer. De sluis bleef in bedrijf tot 1 september 1896. In 1962 werd de palmensluis in de loop van de dijk in de monding van Stecknitz hersteld.

    vertaald doorOrigineel tonen
    • 9 juli 2021

Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!

loading

Locatie: Lauenburg/Elbe, Herzogtum Lauenburg, Sleeswijk-Holstein, Duitsland

Meest bezocht in
  • Jan
  • Feb
  • Mrt
  • Apr
  • Mei
  • Jun
  • Jul
  • Aug
  • Sep
  • Okt
  • Nov
  • Dec
Weerbericht - Lauenburg/Elbe
loading