Wielren Highlight
Monument 8/48 van de Liberation Ride 2023Je staat hier bij een gerenoveerde tankversperring. Deze vechtwagenhindernis moest voorkomen dat (Duitse) pantserwagens en tanks over de hoge Schalmdijk de inundaties konden passeren. De versperring maakte deel uit van een serie maatregelen die in de Grebbelinie bij Renswoude werden getroffen om de wegen naar het westen af te sluiten. Omdat het lang onzeker bleef of het gebied aan weerszijden van de weg onder water kon worden gezet, liet het Nederlandse leger tankgrachten graven die een vrijwel ononderbroken hindernis vormden tegen voertuigen.Aspergeversperring
De doorgaande wegen en dijken werden voorzien van gewapend betonblokken over de volle breedte van de weg. Daarin waren uitsparingen (kokers) gemaakt waar stalen H-balken in pasten. Deze zogenaamde ‘asperges’ konden gedurende de mobilisatieperiode worden opgeslagen in de nabijgelegen palenbergplaats. De gaten werden afgesloten met deksels, zodat het verkeer in vredestijd ongehinderd kon passeren.
Kort na het uitbreken van de oorlog werden de balken in ongeveer 15 minuten geplaatst in de versperring. Ze werden vastgezet door staalkabeltjes door te knippen, waarna weerhaken uitklapten in de kokers.Gesneuvelde soldaat
Vanaf 12 mei vertoonde de Duitse
infanterie zich in het voorterrein.
Nederlandse patrouilles van het 22e
Regiment Infanterie passeerden de
versperring, evenals teruggetrokken
militairen. Een dag later sloegen
granaten in bij De Schalm, waar soldaat
Henk Buurman sneuvelde. Zijn lichaam
werd zolang in een veldgraf gelegd. In
de directe omgeving werd tot in de
nacht weerstand geboden, om het
veldleger de gelegenheid te bieden terug te gaan op de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het grafmonument voor dienstplichtig militair Buurman staat nu op het Ereveld op de Grebbeberg.
19 april 2023
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!