Wandel Highlight
De laadbrug in Glossen is een technisch monument en getuigt van de geschiedenis van de kaolien- en steenwinning in het Porphyrland Geopark
Met de opening van het deel van de smalspoorbaan (vandaag Döllnitzbahn) tussen Mügeln - Neichen, werd in 1889 de laadperron voor kaolien in gebruik genomen bij de halte Glossen. De grondstof die uit de omliggende kuilen werd gewonnen, werd met karren vervoerd, in de laagkiepwagens geladen en door middel van een laadbrug naar de voorziene spoorwagons vervoerd. In 1903 kregen de eigenaren van de kaolienmijn fabrieksaansluitingen op het smalspoornet, herladen aan de laadbrug in Glossen was niet meer nodig. De spoorwegmaatschappij was verantwoordelijk voor het aan- en ophalen van de spoorwagons van en naar de werkverbindingen. Voor het transport van kaolien gebruikte het zogenaamde smalspoorwagens, waarop de normaalspoorwagens over een wagenhelling in het laadstation werden geduwd. Een dergelijke wagen wordt in glossen opgesteld bij de laadklep. Toen de kwartsietgroeve van Glossen in 1925 in gebruik werd genomen, werd de laadbrug in Glossen gebruikt om het gebroken gesteente te laden dat door veldspoorwegen werd vervoerd. Sinds de sluiting van het smalspoortraject Mügeln – Neichen in 1972 is de laadbrug niet meer in gebruik.
Foto: Rebecca Heinze
27 oktober 2020
Glanzend veldspoorwegsysteem met een grote voertuigcollectie
8 april 2024
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!