Mountainbike Highlight
Locatie: Artlenburg, Lüneburg, Nedersaksen, Duitsland
Het zijkanaal van de Elbe werd op 15 juni 1976 geopend na acht jaar bouwen. Het hoofddoel van de kanaalconstructie was het creëren van een verbinding tussen de Elbe en het Mittellandkanaal binnen de Bondsrepubliek Duitsland, omdat de oorspronkelijke verbinding - het knooppunt van de vaarweg Magdeburg - zich tijdens de deling van Duitsland in de DDR bevond.
Het gebouw werd ook gebruikt om een hindernis te creëren voor gepantserde troepen in oost-west richting. De kanaaldijken zijn gemaakt als barrière voor tanks uit het oosten, vanuit het westen kunnen de dijken in bepaalde gebieden naar het oosten worden gereden.
De bruggen waren of zijn nog gedeeltelijk uitgerust met detonatieschachten en er waren of zijn tankversperringen in de onderdoorgangen. Sinds de Duitse hereniging wordt het kanaal niet alleen gebruikt als een kortere weg tussen de noordelijke Elbe en het westelijke Mittellandkanaal, maar ook op de route tussen de noordelijke Elbe en het oostelijke Mittellandkanaal wanneer de Elbe laag staat tussen Schnackenburg en Magdeburg.
De kruising onder de scheepslift wordt geblokkeerd door de poort in Artlenburg op km 114,74 tegen overstromingen van de Elbe bij waterstanden boven + 8,0 m.Bron:de.wikipedia.org/wiki/Elbe-Seitenkanal
24 juli 2020
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!