Wandel Highlight
Aanvankelijk ingehuldigd als een station voor de Altona-Kiel Railway Company in 1844, was de spoorlijn de eerste onder Deense soevereiniteit. Altona stond van 1640 tot 1864 onder Deens gezag. Op 23 augustus 1664 kreeg Altona stadsrechten van koning van Denemarken, Frederik III, en het nu meer onafhankelijke Altona groeide snel. In 1803 was de naburige stad Hamburg met 24.000 inwoners zelfs de tweede grootste stad van Denemarken - na Kopenhagen. Het treinstation dat in het midden van de 19e eeuw werd gebouwd, kon niet langer voldoen aan de capaciteiten die nu nodig waren geworden en daarom werd het centraal station van Altona een paar honderd meter naar het noorden gebouwd, ongeveer op de plaats van het huidige treinstation. Het gebouw op het Plein van de Republiek, dat vervolgens onbruikbaar werd, werd vervolgens omgebouwd tot gemeentehuis.
Het stadhuis van Altona, dat tijdens de oprichtingsperiode werd herbouwd, werd aanvankelijk als klassiek gebouw gerealiseerd door architect Emil Brandt. In de periode van 1898 tot 1938 diende het voor het stadsbestuur. Naast andere kamers zijn de collegiale kamer voor het stadsbestuur in de noordvleugel en een ambtswoning voor de burgemeester in de oostvleugel gerealiseerd. De Kollegiensaal werd in 1900 verfraaid met verschillende schilderijen van de kunstenaar Ludwig Dettman, die verwijzen naar de Deense achtergrond van Altona. In de daaropvolgende decennia werd het gebouw omgebouwd tot een neoklassiek gebouw. Als gevolg van de Greater Hamburg Law in 1937/38 werd Altona opgenomen in het stadsgebied van Hamburg en verloor daardoor zijn onafhankelijkheid.
hamburg.de/rathaus-altona
15 februari 2019
Stadhuis Altona, een indrukwekkend gebouw, ga zeker eens kijken
30 juli 2021
prachtig oud gebouw uit de tijd dat Altona nog een zelfstandige stad was.
23 mei 2021
Maak een gratis komoot-account aan om nog 6 andere tips van insiders te krijgen.