Jasper goes South

Joop

Collectie van ForTheLoveOfGravel_com

1 Tour

Je gaat vandaag de mooiste stukken Gravel (met zachte hoofdletter G) van het Heuvelland rijden. Een goed ontbijt is aan te raden want op slechts 86km maak je toch een dikke 1000 hoogte meters. Vanaf je verblijf boven op de Cauberg, draai je naar links om nog een stukje te klimmen en warm te draaien voor de echte gravelstroken beginnen. Je rijdt door het dorpje Sibbe om meteen te beginnen met een lange afdaling van de Sint Jansbosweg op 4km. Onder aan kom je op de grote weg en draai je twee keer rechts de Gerendal op. Beetje rechts aanhouden om te klimmen richting Scheulder. Net voor je op de Wijnweg komt, ga je rechts langs een weiland af en dan duik je naar onder door het bos. Vaart maken want je hebt alle snelheid nodig om direct weer naar boven door te knallen richting de Scheulderlandstraat. Opletten dat bij regen er onderin wel veel modder kan liggen en het even spannend kan zijn bij hoge snelheid.De komende 6km kun je even bijkomen. Geen spannende afdalingen, niet klimmen, lekker genieten van het geluid van Limburgse Gravel onder je banden. Misschien even een korte stop bij het American Cemetery and Memorial van Margraten waar je achter langs rijdt. (Helmpje af).Je komt nu bij het segment "Lea's Gleuf" waar wij meestal even stil staan om terug te denken aan het voorwiel van Lea dat compleet andere bedoelingen had dan Lea zelf en onbedoeld een gleuf in schoof. Even opletten dus op dit tricky stukje.Hierna krijg je weer 10km de tijd om te genieten van ons mooie Heuvelland. Je rijdt door Sint-Geertruid om vervolgens boven Moerslag het bos in te duiken met een lekker snelle afdaling. Hierna rij je richting Mesch met een flinke klim. Het wegdek is er zo slecht dat je beter naast de weg rijdt dan over het asfalt. Bovenaan steek je de weg over om nog een klein stukje te klimmen en daarna rij je zo Belgie in. Wees gerust, over 2km ben je er weer uit. Je hebt eerst een prachtig uitzicht over Mesch en daarna draait de weg naar links en heb je uitzicht op de voerstreek. Weer een lekker lang stuk vlak (voor Limburgse begrippen) en uiteindelijk krijg je weer vast asfalt onder je voeten. Even klimmen op asfalt en bijna bovenaan duik je scherp links naar onder. Opletten want bijna aan het einde is een haakse bocht naar rechts met veel grind.Je steekt vervolgens de Duivenstraat over om langzaam aan richting de klim naar Banholt te rijden. Dan ga je verder via Terlinden richting Waterop. Dit is een lekkere technische afdaling. Goed je koppie erbij houden en lopen laten.Wanneer je op de grote weg uitkomt is het meteen links en dan weer rechts en kun je er voor kiezen om door de beek te rijden. Zeker in de zomermaanden staat het water laag genoeg. Tandje lichter schakelen en flink doortrappen. Weinig tijd om te genieten want de volgende klim is pittig. Deze begint vanaf de beek rustig omhoog, draait eventjes het bos uit, maar als hij dan weer het bos in gaat, dan gaat het pijn doen. Niet alleen steil, maar ook belangrijk om het juiste spoor te kiezen zodat je goed de keien en boomwortels over komt. Je bent inmiddels bij Punt 11, 12 en 13 belandt op de Komoot kaart.De afdaling bij Crapoel staat hoog op mijn favorieten lijst. Loopt lekker, is snel en geeft prachtig uitzicht. What goes down must go up, dus aan het einde scherp rechts en weer klimmen naar de golfbaan bij Crapoel. Maar, troost je, er volgt weer een hele mooie afdaling richting de Gulperberg.Vanuit Partij draai je nu richting Epen. Je klimt hier omhoog richting restaurant Gerardushoeve om dan langs Camping Oosterberg aan de mooiste afdaling van het Heuvelland te beginnen. Voordat je links af slaat, is dit een prachtig foto moment of misschien 200m verderop in de afdaling in de bocht naar rechts. Zie de Camerig in de verte liggen. Remmen los, hard links onderaan en lopen laten. Als je weer op het asfalt bent in Epen, draai je naar rechts naar de voet van de Camerig. Je hoeft hem gelukkig niet omhoog te rijden want onder aan de voet ga je links. Dit is even asfalt, maar al snel kom je weer op een mooi gravel stuk uit. Onderaan de afdaling krijg je een klein beekje waar je makkelijk doorheen kunt, beetje links houden. Je kunt natuurlijk ook over het bruggetje.... but where is the fun in that?Voetjes nat en meteen weer omhoog, vervolgens afdalen naar Wahlwiller. Even opletten bij het oversteken en dan aan de andere kant van Wahlwiller beginnen aan een prachtige klim. Geniet van het uitzicht aan je rechterhand en maak gerust even een stop bij de bankjes die halverwege de klim staan om uit te kijken over Nijswiller.Bovenop kom je op de karstraat aan. Deze weg loopt heel mooi over een heuvelrug en hier geniet je van een uitzicht op rechts de befaamde Eyserbosweg, links de mooie heuvels rond Gulpen en je waant je nog heel even in de Toscane.Opletten bij het oversteken en dan de parkeerplaats op, waar je aan de achterkant naar onder duikt voor een heerlijke afdaling richting Wijlre. Hier draai je eventjes de grote weg op maar al snel mag je weer rechts een gravelstuk op. Dit is de klim naar de top van de Doeveberg, beter bekend als de top van de Eyserbosweg. Het eerst stuk gaat lekker rustig omhoog, dan het spoor over voor het tweede stuk waar waarschijnlijk de eerste zweetdruppeltjes beginnen te komen. Boven op dit tweede stuk denk je klaar te zijn, maar dan begint het pas. Even de fiets laten rollen en dan naar boven knallen om die 21% over te komen.Tijd om even bij te komen met een stukje "vlak" en een kleine afdaling. Even opletten dat je net voor het einde van de afdaling alweer links af gaat om aan een mooi stuk met uitzicht op Wijlre te beginnen.Het is nu helaas gedaan met de gravel stroken. Ik hoop dat je een mooie tour hebt gehad.Veel plezier!

1. Map data © OpenStreetMap contributors

Z-Limburg 86km Gravel voor Jasper

Zwaar
    Zware gravelrit. Zeer goede conditie vereist. Het is mogelijk dat je in delen van de Tour met je fiets moet lopen.