Santiago de Compostela Old Roads

Floor

Collectie van Floor

Ik wil via de oude wegen route naar Santiago de Compostela fietsen. Hopelijk in een tijd dat het weliswaar warm zal zijn, maar misschien niet zo heel druk door de vreemde tijd waarin we zitten.
Het is een lange route die ik nog niet in Komoot heb gevonden en hopelijk zo mijn bijdrage aan de fiets community kan leveren.
Dit is de traditionele route zoals hij beschreven is door Sweerman. Ik ga beginnen met zoals de route beschreven is en gaandeweg ga ik kijken of ik op basis van highlights er nóg iets mooiers van ga maken.
Heb je een idee om deze tocht van Good naar Great te brengen? Laat dan vooral graag een bericht achter dan laat ik weten hoe het uitgepakt heeft.

1. Dag 1 naar Santiago de Compostela

Koppel en ik zijn vertrokken. Met veel te zware bagage (en dat terwijl ik een lichtgewicht hiker ben). Meteen de Ardennen in. Windkracht 6 kregen we vol tegen waardoor we zelfs berg af moesten werken.

Camping Chalet Weekend is een heerlijk luxe overnachtingsplek waar ik in het speelhuisje mag slapen

Het was een mooie route vandaag. Weinig andere weg gebruikers en zowel geweldige bossen als de uitgestrektheid die ik met noord Frankrijk associeer.

Opnieuw leek het alsof ik bijna alleen maar aan het klimmen was wat nog heel langzaam gaat. Maar met beter verdeeld gewicht op de fiets was het al een stuk

Kreten van plezier heb ik geuit midden in het lege mooie noord Franse landschap. Prachtig weer. Weinig wind. Niet al te veel klimmen. Dalen zodat ik het kan. Vrijwel niemand op de route. En een lunch in Orval met typische kaas uit de regio.

Zo mag het vaker zijn.

(Ook al doet alles nog pijn)

Deze rit valt in de categorie: DONT TRY THIS AT HOME

Ik moest 110km tot aan de volgende camping. Met de bagage die ik nu nog heb voel ik me nog niet helemaal senang bij wild kamperen en het uitzicht van een douche aan het eind van de dag trekt dit keer ook aan me (eerlijk is eerlijk). En zelfs een gîte

Moeilijk om hier wat over te zeggen want het landschap is eindeloos saai. De wegen recht, zodat je ver in de verte kan kijken wat niet bemoedigend werkt. De wind lijkt altijd vol in je gezicht te staan en veel harder te zijn dan als je stilstaat.

Maar er is ook het terugkijken en je daar prettig bij

Zesde dag fietsen met de man met de hamer. Waarom merk je die pas zo laat? Ik ben aangekomen op een prachtige camping met ruime plekke en volop schaduw, maar om nou te zeggen dat het een vriendelijk onthaal was... dan ben ik de andere dagen wel verwend. Als je hier stopt zeker van tevoren boodschappen

Wat een heerlijke rit! Het stuk langs het water is prachtig en een echt genot, want geen auto’s, wel leuke picknick plekjes en sluisjes die allemaal in werking zijn wat een vermakelijke bedrijvigheid met zich meenam.

Aan het eind nog een cosmic joke van Google die vertelde dat er bovenin Mailly-le-Chateau

De eerste dag met 30 graden en met bergjes waar ik ontzettend tegenop zag. Het doel was om op souplesse te rijden en op elk heuveltje te genieten met wat suiker om de man met de hamer op afstand te houden. Maar het doel was in ieder geval niet om afstand te maken. En dat is gelukt 😁

In Vézelay schijnt

Grootste afstand tot dusver 🥳, maar ik weet niet of mn billen daar net zo blij mee zijn. Ik was ook even vergeten dat het 14 juillet is en alles dicht is (vieringen zijn vrijwel volledig verboden wat een raar gevoel is) en ik heb toch nog niet helemaal de rust dat ik wel ergens langs fiets als ik er

Ondanks de pijn in de liezen toch het zadel niet veranderd, wél een crème gehaald dus wie weet gaat het morgen beter.

Vandaag ontbrak het aan echte energie in mn benen en volle bak wind tegen hielp niet. Volgens mij moet je deze tocht andersom rijden dan heb je steeds wind mee! Kennelijk ontbrak het

Ik had eigenlijk niet gedacht dat ik dit zou halen.

Er waren vrijwel geen campings of ander onderkomen dat op de pelgrims kaart stond op het stuk waar ik wilde komen. Ik stuitte op een B&B waar ik graag wilde uitkomen, maar met m’n nog steeds heel pijnlijke liezen wel wat ver. Vooral klimmen zorgt voor

Een dag rust heeft goed gedaan. M’n liezen zijn aan het herstellen en ik let beter op hoe ik klimmetjes aanvlieg, wat steeds iets beter lijkt te gaan.

Als je me een paar weken geleden had verteld dat ik een dag lang alleen maar zou klimmen en dalen zou ik je vierkant hebben uitgelachen. Het was zo mooi

Een wat kortere dag want de volgende uitdaging komt op m’n pad; gevoelstemperaturen van 36 graden. Dat gaat om een andere aanpak vragen. Vroeg beginnen, vroeg stoppen en misschien dus iets minder lange dagen.

Uiteindelijk viel het vandaag natuurlijk nog mee met voor het eerst meer meters afdalen dan stijgen

Het was zeker mooi vandaag, maar uiteindelijk was ik in tranen. Wat me de das om deed waren de laatste 70” meter naar de camping die ik met de fiets amper op kwam (nou eigenlijk gewoon niet, want ik heb gelopen). Daarna kan niets meer goed zijn...

De omschrijving van deze etappe laat dus op zich wachten

Na de vooral vervelende aankomst gisteren vanochtend een kort tochtje op het moment dat de temperatuur nog te overzien is.

Het voelde niet prettig om op dezelfde camping te blijven ver van alles vandaan. En 45km verderop moest een camping nabij het stadje Cahors zijn en dat is ook zo. Dus nu zit ik heerlijk

Dat was een prima ritje. Is het het merendeel van gisteren rust die goed doet, het lichaam dat sterker wordt, de combinatie of gewoon dat het heerlijk is dat het grotendeels vlak was.

Het is rond de 34 graden wat het niet perse luchtig maakt om te rijden. De lucht is warm en vochtig, dus zodra je vaart

Vandaag heeft het hoofd gewonnen. Vanaf het eerste moment was het een strijd. Het heuveltje na het mooie kampeer plekje kwam ik simpelweg niet op. Op m’n slippers heb ik Koppel wederom omhoog geduwd.

Elke berg (en dat waren er wat) was een strijd. De lucht die ik inademde was warm, de hitte van het asfalt

Vandaag ben ik eigenlijk ontzettend trots op mezelf. De temperatuur voelde heel anders, ook al scheelde het ‘maar’ een paar graden met gisteren. Het grote verschil was dat ik na 30km een Belg tegen kwam, de eerste die ook de route aan het rijden is. Met zo’n 15.000 km fietsen per jaar, en 100km per dag

Deze dag stond in het teken van het bezoek aan Lourdes. Wat op zichzelf een bijzondere aangelegenheid is maar met zo weinig mensen was het waarschijnlijk nog unieker.

Ik heb geen religieuze achtergrond maar het bezoek aan Lourdes heb ik wel als heel intens en bijzonder ervaren en ben absoluut heel blij

Ik vond het spannend en was ook best een beetje nerveus; 56.5km lang klimmen waarvan de laatst 14km echt klimmen naar uiteindelijk 1640 meter.

En dan te bedenken dat ik 21 maart voor het eerst in m’n leven op een racefiets stapte, Koppel de dag voor m’n vertrek klaar was en ik dus nog nooit in de bergen