Tobias Woggon

Faeröer van oost naar west — 4-daags bikepacking avontuur

Tobias Woggon

Faeröer van oost naar west — 4-daags bikepacking avontuur

Mountainbike Collectie van Tobias Woggon

Mijn goede vriend en fotograaf Philip was in 2015 op de Faeröer eilanden omdat hij de zonsverduistering wilde aanschouwen. De Faeröer is een van de weinige plekken in de wereld waar destijds een totale verduistering plaatsvond.

Toen hij terugkwam was hij opgewonden en vertelde mij: "je moet echt een keer naar de Faeröer om te bikepacken! Hij zei dat de eilanden ongelooflijk mooi waren, met pittoreske dorpjes en steile, groene kliffen die oprijzen vanuit de donkere Noord-Atlantische Oceaan. Ik begon onmiddellijk onderzoek te doen en was blij met wat ik vond. Al snel werd het plan gesmeed om de eilanden van oost naar west te doorkruisen met een gravel fiets.

In mei 2018 ben ik samen met Max Schumann op reis gegaan naar de archipel in de Noord-Atlantische Oceaan. Hier wachtte een 182 kilometer (113 mijl) lange route met circa 4.180 hoogtemeters (13714 voet) op ons. Mijn uitrusting bestond uit een tent, een slaapzak en een slaapmat. Het avontuur kan beginnen!

Ik had vooraf een speciaal kenmerk van de archipel ontdekt: veel van de eilanden zijn verbonden door lange tunnels. Maar ik wist niet zeker of ze met de fiets begaanbaar waren. Dus heb ik via Instagram contact opgenomen met een lokale fietser. Hij zei: "het is niet toegestaan, maar het is ook niet verboden. Vergeet je verlichting en jas niet - het is koud en donker in de tunnels!"

Het was ons al duidelijk dat het weer in de Noord-Atlantische Oceaan nogal onvoorspelbaar is, daarom hadden we de dagetappes niet al te lang gemaakt. Wat we ter plaatse meemaakte, ging ons voorstellingsvermogen te boven. Vooral op de eerste dag was het zo winderig dat ik op een zeker moment gewoon van de weg geblazen werd en in een sloot belandde.

Na drie dagen kwamen we aan in Gásadalur, aan de westkust van de Faeröer. We waren uitgeput en onze oren suisden nog van de wind, maar wat waren we blij. We realiseerden ons: Philipp had gelijk! De Faeröer eilanden zijn zo ongelooflijk mooi, ruig en ongerept. Ik kan een bezoek aan deze plek dan ook iedereen aanraden. Iedereen die ooit op de Faeröer is geweest, begrijpt meteen waarom de mensen daar zo gehard zijn: de weersomstandigheden hier zijn extreem.

Op de kaart

Tours & Highlights

    Gemiddeld
    02:32
    36,8 km
    14,5 km/h
    630 m
    630 m
    Gemiddelde mountainbikeroute. Goede conditie vereist. Geschikt voor alle niveaus.

    The first day in the Faroe Islands is mainly there so that we can get used to the islands and something. Nothing here is like anywhere else.When we look out the window in the morning, rain and very strong wind await us. We still make our way to the eastern tip of the three main islands. The tour is not super long, but the strongest wind I have ever seen blows in our faces. Several tunnels have to be crossed on the route, some of which are very poorly or not at all illuminated. The first tunnel in particular is single-lane and we always have to stop in bays to let oncoming cars pass. That was definitely one of the most exciting tunnel crossings I've made so far.Our destination and the turning point of today's tour is the church of Vidareidi, which has become very famous through Instagram. So far in the east of the islands hardly anyone is on the road anymore. Unless a child has to be brought to school, the streets are mostly to yourself. This is also good, because the wind keeps throwing us from left to right and we can only stay on the bike with great difficulty.Due to the weather, we decided at short notice to spend another night in a guesthouse in Klaksvik before we just went out with the tent.

    vertaald doorOrigineel tonen
    Zwaar
    03:44
    43,7 km
    11,7 km/h
    1.470 m
    1.430 m
    Zware mountainbikeroute. Zeer goede conditie vereist. Geschikt voor alle niveaus.

    The second tour starts after breakfast in the bakery with a very, very long tunnel passage. For a long time we weren't sure whether the almost six kilometer long tunnel that connects the islands of Bordoy and Eysturoy was even allowed to be driven by bike. After a long research, we learned from a restaurant that apparently there is no ban, just not that many people have come up with the stupid idea of cycling through the tunnels ...: Because the air in the tunnel is really bad and besides the tunnel goes under the sea, which means that you first drive down for a long time and then go back up the "mountain" for a very long time and steeply to the other side to get back on
    the surface of the earth to come.
    From Leirvik we go along beautiful roads that are closed to traffic along the coast until we reach another fishing village with colorful houses in front of the green hills
    to reach. After some time, which we cycle on the main road with little traffic, we turn right and drive over a small pass to Hellur, from where we follow a hiking trail first through a small plateau and then steeply along the slope to our camp spot in Elduvik .
    Here we pitch our tent quite tired and with great effort. Since the wind is constantly blowing into the tarpaulin, setting up is very difficult. Fortunately, we are so exhausted from the day in the wind and rain that we barely open up when the wind presses the tarpaulin into our faces all the time at night.

    vertaald doorOrigineel tonen
  • Meld je aan om dit soort plekken te ontdekken

    Krijg aanbevelingen over de beste singletracks, bergtoppen en vele andere mooie outdoorplekken.

  • Zwaar
    06:46
    78,2 km
    11,6 km/h
    2.040 m
    2.000 m
    Zware mountainbikeroute. Zeer goede conditie vereist. Geschikt voor alle niveaus.

    The third day finally starts with sunshine and a little less wind. We start our ride on a small icy road directly on the shores of the North Atlantic and cycle around the fjord, which is cut deep into the island here.After the day started very flat, it gets steeper shortly after the commune of Funnings and the road leads in several switchbacks to a crossroads, where we first decide on the right path to Gjogv, even if it is a dead end. Here we want to have breakfast in an old sheep farm and hotel and take a look at the village with what is probably the most spectacular harbor entrance on the islands.Then we make our way up the mountain again and this time even over the highest pass of the entire archipelago at 403 meters, in order to then drive over a beautiful serpentine road down to Eidi. From there the battle against the wind begins again. The 12.3 kilometers from Eidi to the gas station right in front of the bridge to the island of Streymoy are extremely hard and twice I am simply pushed into the ditch by the wind.When we arrive at the gas station, we fall on the floor in front of the cash register and both eat the typical gas station hotdog. On the island of Streymoy, the wind is gracious to us and carries us almost overhead in a hurry
    entire island. Now we face another long tunnel passage and a small pass before we arrive at our camp spot for the night at Leitisvatn Lake, where we are very exhausted and pitch up our tent.

    vertaald doorOrigineel tonen
    Zwaar
    01:32
    17,6 km
    11,5 km/h
    390 m
    310 m
    Zware gravelrit. Goede conditie vereist. Het is mogelijk dat je in delen van de Tour met je fiets moet lopen.

    After a relaxing night in the tent, we go for a cup of coffee to drive the rest of the route. Today there are only about 20 kilometers left, which we would certainly have been able to cover the day before if the weather was better.We start relaxed and drive with the fully packed bikes towards the airport. From the small village of Sovagur we climb on the road towards our last tunnel on the tour. The tunnel to Gasadalur is an extreme relief for the people there. Before it opened in 2003, the only option to get into the village was by helicopter or on foot.Since then it has become much easier to reach the village and that also means that many tourists now come here. Because here is the very famous Instagram waterfall that everyone has probably seen before. And that is also our last destination on the route.

    vertaald doorOrigineel tonen

Vind je deze Collectie leuk?

Reacties

    loading

Collectie-statistieken

  • Tours
    4
  • Afstand
    176 km
  • Tijdsduur
    14:33 h
  • Hoogtemeters
    4.520 m

Dit vind je misschien ook leuk

Tobias Woggon

Faeröer van oost naar west — 4-daags bikepacking avontuur