Bikepacken

Faeröer van oost naar west — 4-daags bikepacking avontuur

Tobias Woggon

Mountainbike Collectie van Tobias Woggon

Mijn goede vriend en fotograaf Philip was in 2015 op de Faeröer eilanden omdat hij de zonsverduistering wilde aanschouwen. De Faeröer is een van de weinige plekken in de wereld waar destijds een totale verduistering plaatsvond.

Toen hij terugkwam was hij opgewonden en vertelde mij: "je moet echt een keer naar de Faeröer om te bikepacken! Hij zei dat de eilanden ongelooflijk mooi waren, met pittoreske dorpjes en steile, groene kliffen die oprijzen vanuit de donkere Noord-Atlantische Oceaan. Ik begon onmiddellijk onderzoek te doen en was blij met wat ik vond. Al snel werd het plan gesmeed om de eilanden van oost naar west te doorkruisen met een gravel fiets.

In mei 2018 ben ik samen met Max Schumann op reis gegaan naar de archipel in de Noord-Atlantische Oceaan. Hier wachtte een 182 kilometer (113 mijl) lange route met circa 4.180 hoogtemeters (13714 voet) op ons. Mijn uitrusting bestond uit een tent, een slaapzak en een slaapmat. Het avontuur kan beginnen!

Ik had vooraf een speciaal kenmerk van de archipel ontdekt: veel van de eilanden zijn verbonden door lange tunnels. Maar ik wist niet zeker of ze met de fiets begaanbaar waren. Dus heb ik via Instagram contact opgenomen met een lokale fietser. Hij zei: "het is niet toegestaan, maar het is ook niet verboden. Vergeet je verlichting en jas niet - het is koud en donker in de tunnels!"

Het was ons al duidelijk dat het weer in de Noord-Atlantische Oceaan nogal onvoorspelbaar is, daarom hadden we de dagetappes niet al te lang gemaakt. Wat we ter plaatse meemaakte, ging ons voorstellingsvermogen te boven. Vooral op de eerste dag was het zo winderig dat ik op een zeker moment gewoon van de weg geblazen werd en in een sloot belandde.

Na drie dagen kwamen we aan in Gásadalur, aan de westkust van de Faeröer. We waren uitgeput en onze oren suisden nog van de wind, maar wat waren we blij. We realiseerden ons: Philipp had gelijk! De Faeröer eilanden zijn zo ongelooflijk mooi, ruig en ongerept. Ik kan een bezoek aan deze plek dan ook iedereen aanraden. Iedereen die ooit op de Faeröer is geweest, begrijpt meteen waarom de mensen daar zo gehard zijn: de weersomstandigheden hier zijn extreem.

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

De Faeröereilanden

Laatste update: ‪18 april 2024

1. Map data © OpenStreetMap contributors

Dag 1: Een bikepackingavontuur op de Faeröereilanden

Gemiddeld
    Gemiddelde mountainbikeroute. Goede conditie vereist. Geschikt voor alle niveaus.

De eerste dag op de Faeröer is er vooral om te wennen aan de eilanden en zo. Niets is hier hetzelfde als ergens anders.

Als we 's ochtends uit het raam kijken, wachten ons regen en een stevige wind. Toch banen we ons een weg naar de oostpunt van de drie belangrijkste eilanden. De tocht is niet super lang

Zwaar
    Zware mountainbikeroute. Zeer goede conditie vereist. Geschikt voor alle niveaus.

De tweede tour begint na het ontbijt in de bakkerij met een zeer, zeer lange tunnelpassage. Lange tijd twijfelden we of de bijna zes kilometer lange tunnel die de eilanden Bordoy en Eysturoy met elkaar verbindt wel met de fiets te berijden was. Na lang zoeken hebben we van een restaurant vernomen dat

Zwaar

De derde dag begint eindelijk met zonneschijn en wat minder wind. We beginnen onze rit op een kleine ijzige weg direct aan de oevers van de Noord-Atlantische Oceaan en fietsen rond de fjord, die diep in het eiland is uitgehouwen.

Nadat de dag erg vlak begon, wordt het kort na de gemeente Funnings steiler

Zwaar
    Zware gravelrit. Goede conditie vereist. Het is mogelijk dat je in delen van de Tour met je fiets moet lopen.

Na een ontspannen nacht in de tent gaan we een kop koffie drinken om de rest van de route te rijden. Vandaag zijn er nog maar zo'n 20 kilometer over, die we de dag ervoor zeker hadden kunnen afleggen als het weer beter was.

We beginnen ontspannen en rijden met de volgeladen fietsen richting het vliegveld