Routes voor je racefiets

Cape to Cape Challenge – 18,000km in 73 days

Wielren Collectie van Jonas Deichmann

In endurance cycling there are three main continental crossings, two of which I’ve already completed; Eurasia in 2017 and then Panamerica in 2018. It became a dream for me to be the first person to complete all three, and the Cape to Cape Challenge was born.

Spanning from the North Cape in Norway to Cape Town in South Africa, this 18,000 km journey spans the length of Finland, down through Russia, Georgia, Azerbaijan and Iran. From there, a single day’s transfer to Cairo, Egypt marks the start of the second leg down through Africa, passing through Egypt, Sudan, Ethiopia, Kenya, Tanzania, Zambia, Botswana and South Africa.

This is my story of the 73 day journey to ride this distance and the many cultural shifts that you experience as you pass through no less than 14 countries. This is my story of the changing landscapes, the kindness of people, the diverse wildlife, and the struggles I faced; food poisoning, violent public protests, language barriers, mechanical issues and dehydration.

Despite all this, I reached Cape Town to complete this epic crossing, beating the previous record by some 30 days. I was joined by ultracyclist and photographer Philipp Hympendahl until Egypt, where a severe case of food poisoning forced him to abandon.

You will find some discrepancies between the daily distances, riding time and average speed between my daily diary entries and the komoot Tours. The diary is based on the actual data from my board computer, which I wasn't able to retrieve unfortunately. Therefore, the komoot tours have been rebuilt, trying to remodel my tours as accurately as possible. However, speeds and riding times are only based on estimations of the komoot algorithm.

Keep an eye out later this summer, when I'll be releasing a documentary film and book about the project.

I’ve explained more about this challenge here:

1. Cape to Cape Challenge – Day 1

We beginnen de uitdaging op de Noordkaap op een spectaculaire dag, zonder één persoon in de buurt en de mooiste blauwe lucht.

Een last minute vertraging betekende dat ik om 9.45 uur vertrok op de route langs de Noordelijke IJszee van 186 km. Een prachtige route, natuurlijk met veel heuvels en tegenwind!

Met een vroege start voor 6 uur wendden we ons af van de kustlijn. Je wordt constant geconfronteerd met rendieren die de weg oversteken, dus we hebben eeuwenlang geprobeerd om ze goed op de foto te krijgen!

In totale wildernis slingerde de weg door eindeloze bossen, langs meren en langs rivieren met heel

Terwijl we verder reden over eindeloze Finse heuvels, bleef de tegenwind ons in het gezicht blazen. Verrassend genoeg was het warm, zelfs 't-shirtweer', wat hielp om de winderige omstandigheden gemakkelijker te maken, omdat we de bochten in de wind deelden.

We verlieten de poolcirkel 's avonds en reden

We waren laat op de derde dag in de stad aangekomen, en omdat we erg moe waren, konden we vandaag om 8 uur gaan uitslapen, nadat we Pål, onze videograaf, hadden uitgezwaaid.

Ik volgde de hoofdweg tot de middag en zag een kortere weg die we konden nemen en ik had op de Finse kaarten gekeken of ze geasfalteerd

Wakker wordend op de veranda, zijn we vroeg op pad gegaan en hebben we zo'n 60 km gereden voordat we vandaag gingen ontbijten. Toen in de volgende stad na wat te hebben gegeten, begon het te regenen en was de tegenwind weer terug.

Na een paar uur door te hebben geduwd in deze erbarmelijke omstandigheden

Een natte en koude vroege start om 6 uur, waar de asfaltweg al snel een grindweg werd. Nadat we het Finse Merengebied hadden bereikt, reden we meer na meer langs, spectaculair.

Eindelijk na de middag keerde de windrichting, dus voor de eerste keer op de challenge werden we getrakteerd op wind in de rug

Het was de latere start vandaag om 7.30 uur zeker waard na de late finish gisteren en om het meeste uit het hotelontbijt te halen!

Frustrerend genoeg leken de eerste 40 km een aaneenschakeling van wegwerkzaamheden en wegwerkzaamheden, met wat grindsegmenten en nogal stop-start.

Ons geluk veranderde echter

Pff, wat een vreselijke dag op de fiets. De combinatie van striemende regen die de hele dag aanhield, een stevige tegenwind en kou samen met de drukste weg van Rusland zorgen voor geen pretje.

Omdat er simpelweg geen alternatief was, namen we de hoofdweg naar Moskou, waarbij we constant dichtbij werden

Met uitzondering van de tegenwind, was het slechte weer van de rit van gisteren ook vandaag weer van de partij. Philipp heeft de afgelopen week last gehad en nu begin ik me ook een beetje ziek te voelen na de koude omstandigheden van gisteren.

De ochtend werd op hard rijden doorgebracht, maar we stopten

Meer van hetzelfde, we vertrokken vroeg om onze reis naar Moskou te maken in nog meer stromende regen. Deze enorme snelweg had slechts 30 cm vluchtstrook om op te rijden, met vrachtwagens die met hoge snelheden voorbij reden.

Het was tegen de middag toen de buitenspiegel van een vrachtwagen mijn schouder

Op deze elfde dag verlieten we Moskou op de enorme tienbaans ringweg. Gelukkig nam het verkeer snel af toen we op de snelweg richting de Zwarte Zee reden. Daarbij, goed asfalt en een brede berm op de weg, wat een verwennerij!

Met deze goede omstandigheden hebben we de hele ochtend met 35 km/u doorgereden

Het was een vroeg begin van zonsopgang voor een ander been op de berm van een drukke hogesnelheidssnelweg. Omdat er zowel een heuvelachtige route als een stevige zijwind op gang kwam, werd het rond het middaguur iets makkelijker toen we naar het oosten gingen.

Door langs deze straatrand te rijden, veroorzaakten

Terug op het goede spoor reden we naar Voronezh om Philipp's kapotte telefoon te laten repareren en deden we wat essentieel fietsonderhoud.

Omdat het een grote industriestad is, kostte het veel tijd om over te steken en deze dingen op orde te krijgen. Om 13.00 uur reden we weer op de snelweg en bij het

Echt enthousiast om door te gaan en Rusland te verlaten, gingen we super vroeg om 4 uur in een bittere 3 graden! De weersvoorspelling laat zien dat het morgen zwaar weer is met harde wind uit de richting van de Zwarte Zee, dus vandaag stevige vooruitgang boeken is belangrijk.

We duwden hard op de berm

Nog een start van 4 uur betekende dat we 's ochtends hard konden rijden voordat we van richting moesten veranderen. Hier blies de wind zo hard dat we opgelucht waren dat we vanmorgen een goede tijd hadden gemaakt.

We doorkruisten dit gure en mooie steppelandschap met een fikse zijwind, waardoor het moeilijk

Van steppe tot glooiende heuvels, niet alleen het landschap veranderde vandaag maar ook de mensen.

We kregen 's ochtends meer harde zijwinden te verduren, maar gingen non-stop door om de stad Stawropol te bereiken.

Het duurde niet lang daarna werd het donker, omdat de hoofdweg waar we langs reden geen

Na een zeer onderbroken nacht en amper geslapen op de restaurantvloer, gingen we vandaag heel moe op pad. Gelukkig was het om 5 uur 's ochtends al warm, gemakkelijk om het gevoel te hebben dat we ons in een nieuw klimaat bevinden.

We kunnen de hele dag het conflict om ons heen zien in dit gebied, van

Welkom in Georgië!

Toen we de Kaukasus overstaken, moesten we vandaag flink klimmen door de bergen, en ik was er dol op. We wilden allebei heel graag de bergen in, maar we moesten eerst drie uur rijden om bij de grens te komen, waarbij een 30 km lange rij vrachtwagens werd doorzocht. Gelukkig was het

Ideale omstandigheden, heerlijk weer en zelfs een windje in de rug, Georgia is ons vandaag goed gezind geweest. We reden op een vlakke weg door het wijngebied van Georgia, geflankeerd door hoge bergen terwijl we grote vorderingen maakten.

Toen we 's middags Azerbeidzjan binnenkwamen, was de gastvrijheid

Ook in Azerbeidzjan komt de vriendelijkheid en gastvrijheid van deze mensen duidelijk naar voren. Nadat hij na een vroege start in het donker bij een tankstation was gestopt om iets te eten, produceerde de eigenaar zelfgemaakte jam, met brood, eieren, boter en kaas.

Na een ochtend stevig rijden, begon