komoot
  • Inspiratie
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie

De Transcontinental Race nr. 8 – Snel vooruit door Europa

Jesko

De Transcontinental Race nr. 8 – Snel vooruit door Europa

Wielren Collectie van Jesko

15

Tours

233:28 h

2.604 mi

139.300 ft

De Transcontinental Race is de belangrijkste en bekendste bikepacking-race in heel Europa. De race, opgericht door Mike Hall, was de reden waarom ik bijna tien jaar geleden geïnteresseerd raakte in ultra-racen. De ongelooflijke verhalen die je beleeft als je zo snel mogelijk in je eentje en zonder steun van buitenaf een land of zelfs een continent doorkruist, fascineren en inspireren mij al jaren. Ik had op dat moment echter nooit kunnen bedenken dat ik zelf aan de start van de Transcontinental Race zou staan. ​​Bij de derde poging finishte ik dan echt binnen de tijdslimiet.

Na een paar jaar de Transcontinental Race te hebben gevolgd en mijn eerste langeafstandservaringen te hebben opgedaan op andere ritten en races, ben ik in 2017 voor het eerst begonnen. Maar ik kwam niet ver voordat ik moest opgeven. Mijn tweede poging volgde twee jaar later. Op dat moment heb ik het doel wel gehaald, maar buiten de tijdslimiet en het algemeen klassement. Aan de finishlijn had ik mij direct aangemeld voor de volgende editie, met als doel het de volgende keer binnen de gestelde tijd te halen. Ik had veel geluk dat ik nog een startplaats kreeg, maar de start werd twee keer uitgesteld vanwege de corona-pandemie.

Eind juli 2022 was het dan eindelijk zover. De achtste editie van de Transcontinental Race gaat van start in het Belgische Geraardsbergen. De bestemming is Burgas in Bulgarije aan de Zwarte Zee. Tussendoor moeten vier checkpoints worden gepasseerd: Krupka in Tsjechië, Passo Gavia in de Italiaanse Alpen, Durmitor National Park in Montenegro en de Transalpina in de Roemeense Karpaten.

Liefst 280 fietsers gaan de uitdaging aan om op eigen kracht Burgas te bereiken. Zoals altijd staan ​​we er helemaal alleen voor als het gaat om navigatie, slaapplek, eten en eventuele mankementen. Alleen wat voor iedereen in gelijke mate beschikbaar is, mag worden gebruikt. Hotels of fietsenmakers zijn bijvoorbeeld toegestaan, zolang je ze op eigen gelegenheid kunt bereiken. Minder dan de helft haalt de Zwarte Zee binnen de strakke tijdslimiet. Om mijn grote doel, het finishersfeest, te bereiken, moet ik gemiddeld bijna 300 kilometer per dag afleggen. Dit laat weinig ruimte voor fouten of onverwachte hindernissen die bij zo'n afstand horen. Dankzij de ervaring die ik de afgelopen races heb opgedaan en een flinke portie geluk, haal ik bij mijn derde poging de finish binnen de tijdslimiet. Dit is het verhaal van mijn race.

Op de kaart

loading
loading

Tours & Highlights

  • Tag 1: Von Geraardsbergen nach Hann. Münden – Transcontinental Race No. 8

    24:08
    292 mi
    12,1 mph
    9.850 ft
    9.550 ft

    De eerste moeilijkheid van de race doet zich meteen aan het begin voor. De start is om tien uur 's avonds, wat de coureurs voor het dilemma stelt om ofwel de eerste nacht recht door te rijden of in de eerste uren van de race een slaapplaats te zoeken. Daarnaast is het door de starttijd bijna onmogelijk

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

    Aanpassen
    Bekijken
  • 15:04
    178 mi
    11,8 mph
    7.375 ft
    6.850 ft

    Vanaf het hotel is het nog maar een paar meter naar de bakker, die net is geopend. Zolang ik nog in Duitsland ben, wil ik niet zonder deze instelling. Koffie, broodjes en een paar stukjes voor onderweg en ik ben klaar voor de volgende dag op de fiets. Vandaag moeten we zo dicht mogelijk bij het eerste

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • Meld je aan om dit soort plekken te ontdekken

    Krijg aanbevelingen over de beste singletracks, bergtoppen en vele andere mooie outdoorplekken.

  • 16:40
    166 mi
    10,0 mph
    14.150 ft
    14.075 ft

    Om 4 uur zit ik weer op mijn fiets en kijk uit naar het eerste checkpoint. Ik laat Chemnitz in het donker achter me. Er staat een vos op straat, we houden lang oogcontact. In Olbernhau, net voor de Tsjechische grens, begint het te regenen. Ik pauzeer even bij de plaatselijke bakker en hoop stiekem in

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 16:16
    190 mi
    11,7 mph
    9.375 ft
    8.975 ft

    Net als de dag ervoor begin ik om 4 uur 's ochtends. Ik ben hersteld en kijk uit naar de volgende etappe, die me zo dicht mogelijk bij de Alpen moet brengen. De vroege ochtend heeft iets magisch. Er hangt mist in de valleien, de opkomende zon schildert een oneindig aantal kleuren aan de lucht. De straten

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 15:53
    165 mi
    10,4 mph
    8.325 ft
    4.975 ft

    Ik vertrok weer in het donker. Er is een moment van schrik als er een paar meter voor mijn fiets plotseling een hert de weg oversteekt. Zulke dingen kunnen slecht aflopen, maar ik had weer geluk. Kort daarna komt de zon op en verschijnen de Alpen al aan de horizon. Het is bijna altijd een beetje bergop

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 16:48
    137 mi
    8,1 mph
    14.150 ft
    17.525 ft

    Vroeg inchecken in het hotel was een goede beslissing. Mijn spullen zijn nog niet helemaal droog na de korte nacht, maar het is ondertussen gestopt met regenen. Zonder ontbijt in natte fietskleding en schoenen knijpen en op de donkere weg stappen is geen goed gevoel, maar de volgende klim zal me denk

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 15:13
    170 mi
    11,2 mph
    3.550 ft
    3.550 ft

    De hoge Alpenpassen liggen achter me, maar er is nog een lange weg te gaan uit de bergen en de vlakke vlaktes van Noordoost-Italië in. Het grootste deel van mijn route hier loopt over een zeer aangenaam fietspad van de weg. Het landschap is totaal veranderd ten opzichte van de noordkant van de Alpen

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 13:06
    110 mi
    8,4 mph
    8.050 ft
    8.175 ft

    Slovenië wordt snel doorkruist. Bij de Kroatische grens staat een lange file, gelukkig kan ik me op de fiets snel een weg banen door de rij. Ik weet dat er verschillende fietsenwinkels zijn in Rijeka. Daarna is er geen grotere stad op mijn route tot Mostar in Bosnië. Het is dus heel belangrijk dat ik

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 18:25
    212 mi
    11,5 mph
    9.250 ft
    10.550 ft

    Als ik wakker word, heb ik geen zin om verder te rijden. De wilde honden en de paar kilometer van de vorige dag hebben hun sporen achtergelaten en de motivatie getemperd. Maar na het lezen van enkele bemoedigende berichten en opmerkingen op Instagram, herinner ik me ineens hoe belangrijk een finish in

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 108 mi
    -- mph
    11.250 ft
    6.775 ft

    Mostar ziet eruit als een zeer interessante stad. Het zit vol met jonge mensen en straalt een heel andere charme uit dan de meeste plaatsen die ik op de Balkan heb bezocht. Ik wou dat ik meer tijd had om ze te zien, maar ik moet verder, dus ik ben van plan hier later terug te komen met meer tijd om de

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 18:29
    202 mi
    10,9 mph
    13.200 ft
    17.425 ft

    Om 4 uur 's ochtends zit ik weer op de fiets en fiets door het donkere Montenegro. Switchbacks brengen me naar beneden in de spectaculaire Tara Gorge, die ik al ken van foto's. Helaas wordt het uitzicht mij vandaag ontzegd vanwege de duisternis, ik kan alleen de diepte van de kloof raden als ik de beroemde

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 16:26
    193 mi
    11,7 mph
    5.925 ft
    5.700 ft

    Als fietser kun je niet echt wennen aan het verkeer in Servië, maar na een tijdje raak je een beetje sleets. Toch kom ik 's morgens na Požarevac op een weg waar ik niet meer tegen kan. De ene vrachtwagen na de andere haalt me in met slechts enkele centimeters opzij, zodat ik uit voorzorg meerdere keren

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 16:17
    115 mi
    7,1 mph
    11.350 ft
    11.000 ft

    De klok tikt door en ik heb een globaal idee van wat ik kan verwachten in de Karpaten. Eerst moet ik over de Transalpina, de hoogste verharde weg in Roemenië, dan naar beneden naar het vierde en laatste controlepunt, dan terug dezelfde weg omhoog en uiteindelijk over het ongeveer 40 kilometer lange offroad

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 18:29
    206 mi
    11,1 mph
    6.200 ft
    7.075 ft

    Ik kan het me niet veroorloven om meer dan twee uur te slapen als ik de laatste veerboot van de dag wil halen. Het is twee uur 's nachts en ik ben vooral bang voor de eerste vijftig kilometer door de Karpaten. Aangezien de regels van de race ons verbieden de drukke hoofdweg naar het zuiden te nemen

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

  • 12:12
    159 mi
    13,1 mph
    7.325 ft
    7.375 ft

    Eigenlijk wilde ik maar twee uurtjes slapen en dan relatief ontspannen en zonder tijdsdruk de laatste 250 kilometer naar de finish rollen. Maar omdat ik moe ben, verslap ik de wekker en word ik weer twee uur later wakker. Lichte paniek verspreidt zich. Eigenlijk heb ik tijd genoeg, maar de rest van de

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Jesko

Vind je deze Collectie leuk?

Reacties

    loading

Collectie-statistieken

  • Tours
    15
  • Afstand
    2.604 mi
  • Tijdsduur
    233:28 h
  • Hoogtemeters
    139.300 ft

Dit vind je misschien ook leuk

Plan jouw moment of fame - De Nederlandse Wielerklassiekers

Wielren Collectie van Simon Rosmolen

Het fietsparadijs – De schatten van Sault

Wielren Collectie van Vincent Reboul

Transcordilleras 2022 − Achtdaagse bikepacking race door de Andes

Mountainbike Collectie van Laurens ten Dam

De smeltkroes van Maleisië

Toerfiets Collectie van Cycling Through A Pandemic