2022 Women's Montañas Vacías Bikepacking Challenge

Lael

Collectie van Lael

On April 29, 2022, 55 women from 12 countries met in a plaza in Teruel, Spain to begin the Montanas Vacias route together. The idea was for riders to go their own pace, finding food, water & shelter along the way surrounded by a caring and encourage group of women.The route, designed by Teruel local Ernesto Pastor, is a gravel tour through "Spanish Lapland" known for it's low population density, medieval villages and pristine nature. Ernesto has created a treasure map through the region. He is fostering a wonderful exchange between locals and riders and building community. More information and resources here:
montanasvacias.com
The women on the rally this year ranged in ages from 21-56 with all different levels of experience and backgrounds. We all came together to share the trail for the week, making it to the finishers' party in Teruel after 8 days of riding through tough weather. An experience like this creates lifelong friendships and I'll never forget the stories. These women's bikepacking challenges leave me inspired and remind me of the strength of our community-- looking forward to hosting more in the coming years.The Montanas Vacias route is a wonderful combination of beauty, tranquility and warm hospitality.

1. Women's Montanas Vacias Rally day 1: Teruel to Bronchales

55 vrouwen uit 12 landen ontmoetten elkaar om 8 uur op een plein in Teruel. Na koffie, gebak & foto's gingen we op pad. Binnen 10 km waren we de stad uit en de natuur in. Binnen 20 km waren we de bergen in. Ernesto, de routeplanner, verraste ons met koffie en lokale lekkernijen op km 30. Hij heeft zoveel

2. De eigenaar van Hostal Isabel werd vroeg wakker om koffie voor ons te maken voordat we vertrokken. Dag twee was een rit door het bos - rustig en glooiend terrein. We hebben 's ochtends verschillende grote herten gezien.

Rue en ik stopten in Guadalivar voor tortilla & jamon. Ons doel voor vandaag was om

Dag 3 stond in het teken van het volgen van de rivier de Tajo - letterlijk prachtig met overhangende rotsen. Een aantal renners ging zwemmen. Ik vocht tegen een verkoudheid en bleef trappen.

We stopten voor een heerlijke maaltijd in het restaurant in Zaorejas - ik beveel de geitenkaassalade en kippenvleugels

De weersvoorspelling beloofde regen, maar we hadden geluk tot laat in de middag.

We reden met Su het hoogtepunt van de dag op onverharde wegen. Ze heeft een achterderailleur voor op de weg die haar schakelen op ruw terrein steeds verpest, maar ze klaagde geen minuut. Su en haar houding zijn zo goed als

We reden de eerste 30 km door behoorlijk smerige modder. Ernesto waarschuwde ons. We gingen er toch voor.

Rue en ik maakten een omweg naar Alobra, op zoek naar voedsel. We vonden een stuk of 15 fietsen geparkeerd buiten het eenzame café. De eigenaar, Juan Pedro, maakte salade, aardappelen, worst en eieren

Ik werd 's nachts wakker en voelde me misselijk en begon in de vroege ochtend over te geven. Een buikgriep ging rond de rally.

Rue reed terug naar Castielfabib om Devin in te halen en ik sliep nog een uur.

De voorspelling was ellendig, maar we gingen op weg om de berg te beklimmen.

Het begon te regenen

De zon kwam op!

Ons doel voor vandaag was om de Penarroya te beklimmen en zoveel mogelijk renners naar de camping bij Alcala te krijgen.

De dag vloog voorbij en de stemming was hoog.

We stopten bij de bakker in Linares voor de lunch en het hoogtepunt van de dag was het kleine pad dat volgde.

De camping is

Een kille ochtendstart veranderde in een warme en zonnige dag.

Een grote groep ontmoette elkaar op de top van de slotklim en de rest was een afdaling door het bos en terug de stad in.

Ernesto ontmoette ons op weg naar de stad. Het voelde allemaal als een feest.

We ontmoetten elkaar 's middags voor het finishersfeest