Fietsroutes & paden

Eilandhoppen op de Spaanse Balearen − De TransBaleares

tristanbogaard

Toerfiets Collectie van tristanbogaard

Bikepacken over de eilanden van de Middellandse Zee is een hobby geworden voor Belén en mij. Op mijn komootprofiel vind je uitgebreid overzicht van trips op eilanden als Corsica en Sardinië. De Balearen ontbrekennog in dat rijtje, en laat die nou net hoog op onze verlanglijst staan. En zo besloten we van de eilandengroep voor de oostkust van Spanje de grootste vier in het najaar te bezoeken.

We wilden ontdekken of deze eilanden de perfecte bestemming zijn om aan de winter te ontsnappen. En zo ontstond de 'TransBalearen', een route van 456 kilometer over Ibiza, Formentera, Mallorca en Menorca. In deze Collectie lees je per eiland onze beschrijvingen, compleet met ervaringen en lokale tips en informatie voor overtochten met de boot. Om je alvast een sneak preview te geven vande eilanden, lees je hieronder een omschrijving per eiland:

Ibiza: een gravelparadijs. Dit eiland staat bij de meesten als feesteiland bekend. Maar wat ons opviel is dat overal op Ibiza veel, afgelegen en uitdagend gravel te vinden is. Vanaf de paden zijn de uitzichten op de kust en zee waanzinnig. De zonsondergangen die we van een van de kustpaden zagen, rekenen we tot een van onze mooiste van het jaar.

Formentera: een verborgen pareltje. Klein, weinig mensen en daarom gemakkelijk te fietsen in een of twee dagen. Elk uitzicht wordt gesierd door de kristalheldere zee rond het eiland. Er zijn niet veel wegen om uit te kiezen, maar de een is nog mooier dan de andere.

Mallorca: een paradijs van asfaltwegen. Dat weten de meesten fietsers inmiddels, maar wij vragen ons af wat er naast strakke asfaltwegen door het Tramuntanagebergte nog meer te ontdekken is. Er zit vast veel potentie in alle GR-paden die door het gebergte aan de oostkust lopen. Helaas hadden wij teveel bagage om deze paden in te slaan. Desondanks zijn ook de asfaltwegen langs de kust en door historische en sfeervolle stadjes een lust om te fietsen.

Menorca: een eiland voor de mountainbike. Dit eiland is een klasse apart, en de Camí de Caballos-trail biedt de perfecte leidraad voor een bikepackingavontuur op de mountainbike. Toen wij hier reden, waren we helaas te zwaar beladen en stopten voortijdig vanwege de aanhoudende regen.

—-

Eind februari stapten we aan boord van de snelle veerboot Balearia vanuit Denia, op weg naar Ibiza. Belén had (zoals altijd) de route nauwkeurig uitgestippeld en, rekening houdend met de dienstregeling van de Balearia veerboten, besloten dat het het beste zou zijn om de eilanden in de volgende volgorde af te rijden: Ibiza, Formentera, Mallorca, Menorca.

Het begin- en eindpunt zouden ook per veerboot met het vasteland van Spanje verbonden zijn, maar vanwege de laagseizoendienstregeling vertrokken we op andere plaatsen naar een nieuw eiland dan waar we aankwamen. Wij raden de snelle veerboot van Denia naar Ibiza (stad) aan en de langzame of snelle veerboot van Palma de Mallorca naar Valencia. Kijk op balearia.com/nl voor de optimale verbinding.

Volgens de planning van Belén, vinden wij dit de beste manier om de route te rijden:
- Denia - Ibiza: snelle veerboot
- Rondje Ibiza: (snelle) veerboot naar Formentera
- Rondje Formentera: veerboot naar Palma de Mallorca met een tussenstop in Ibiza
- Tramontana rit (zuid naar noord): veerboot van Alcudia naar Ciutadella, Menorca
- Lus van Menorca langs de Camí de Cavalls: veerboot naar Alcudia
- Rit Alcudia - Palma (of rit naar Sa Pobla en stap op de trein naar Palma): veerboot Palma - Valencia
____

Een ander belangrijk aspect van onze planning was, natuurlijk, het weer. De weersvoorspelling voor Ibiza was uitstekend, maar toen we op Formentera en Mallorca reden, begon het te regenen, waardoor een goed verslag doen van deze reis een uitdaging werd. Fietsen op de Balearen kan het gehele jaar door. Maar let op, in de herfstmaanden september, oktober en november valt er meer neerslag en komen stormen voor. Zo moesten we de laatste etappe van onze tocht in Menorca inkorten, vanwege een opkomende storm die de Spaanse oostkust daarna wekenlang teisterde. ‘Net op tijd’, werd het motto van onze rit.

1. Ibiza - Day 1

Dag 1 van ons Ibiza-avontuur en de start van de TransBaleares-route! Eerst in de rij is een lus rond het eiland Ibiza, beginnend bij de stadsboulevard. We wilden een weg vinden rond de baai van 'Estanys des Codolar' en deden dat via een kiezelstrandpad, dat erg lastig bleek te zijn om te rijden! Ernaast

Dag 2 van onze TransBaleares scoutingreis! Na een winderige avond uit bij het uitkijkpunt Es Vedrà duwden we de heuvel weer op en reden naar Cala Valdella op zoek naar koffie. Een lekker brouwsel later fietsten we over het lange fietspad de stad uit, richting het noorden.

Op deze dag was het moeilijker

Dag 3 van onze TransBaleares scoutingreis! Een fantastische dag vol hoogtepunten, te beginnen met een verzameling niet-geïdentificeerde segmenten. Deze paden verschijnen niet op meerdere kaart-apps, maar zijn zeker prima om te rijden. We gingen achter een mederijder aan die ons voor was geweest en uploadden

Dag 4 van onze TransBaleares scoutingreis! We werden wakker met weer een zonnige dag, genietend van de warme ochtendstralen terwijl we afdaalden naar Portinatx. We hadden één doel voor vandaag, namelijk het documenteren van twee niet-geïdentificeerde stukken singletrack bij Platja des Racó de Sa Talaia

Dag 5 van onze TransBaleares scoutingreis! De laatste duw rond de noordoostkant van het eiland, door het platteland in plaats van langs de kust. Deze keuze bood een kans om te kijken wat het landschap aan de binnenkant van het eiland verbergt, en we waren niet verrast toen we zagen dat het voornamelijk

Dag 6 van onze TransBaleares scoutingreis! We kwamen met de veerboot vanaf Ibiza, met gemakkelijk transport van de fietsen. Vanaf de boot naar dit kleine, bijzondere eiland rijden voelde bijna als op vakantie gaan. We kwamen er al snel achter dat het een absoluut grindparadijs is, omdat zoveel wegen

Dag 7 van onze TransBaleares scoutingreis! We werden wakker met een bewolkte hemel en probeerden deze dag op zoveel mogelijk grind te blijven. Onze route zou ons naar 'la Mola' leiden (ik geloof dat het staat voor de grote tand in de achterkant van de mond van een mens), de grote heuvel aan de oostkant

Dag 8 van onze TransBaleares scoutingreis! De laatste dag van onze lus, en gewoon een ochtend rijden. Na een kort stuk hoofdweg gingen we rechtsaf de kliffen aan zee op, om een stuk singletrack te fietsen dat zoveel beter was dan het hoofdwegalternatief!

Je kunt het highlight-segment bekijken dat aan

Dag 9 van onze TransBaleares scoutingreis! We begonnen onze route in Palma, de hoofdstad van het eiland. Als we van Ibiza zijn aangekomen, zouden we het eiland oversteken door het Tramontana-gebergte dat zich langs de westelijke kustlijn uitstrekt, tussen het meest zuidelijke en noordelijke punt. In

Dag 10 van onze TransBaleares scoutingreis! Een ontspannen dagje uit op de verharde wegen tussen Galilea en Deià. Er zijn twee middelgrote bergpassen en een kleine die je onderweg moet overwinnen, elk met schilderachtige haarspeldbochten en een zeer gemakkelijk profiel.

Een van de gewoontes die we snel

Dag 11 van onze TransBaleares scoutingreis! We lieten Deià achter en daalden af naar Soller, een grotere stad die weer aansluit op Palma voor degenen die een lus plannen. Het centrale plein was vol mensen, ook al was het pas maart! Het is absoluut een populaire plek voor toeristen vanwege het omliggende

Door een fout in de GPS-tracking van mijn Elemnt Bolt (we zaten in een café dat blijkbaar een van de sterkste magnetische velden van de Balearen heeft), is de eerste 13,5 km van dag 4 slechts een simpele blauwe lijn.

Raadpleeg Mallorca - Dag 4 om te zien hoe de rest is verlopen.

Dag 12 van onze TransBaleares scoutingreis! Een kleine storing aan het begin van de dag zorgt ervoor dat de beelddekking later begint, maar de route ervoor is gewoon weer een asfaltafdaling.

Het betreden van het GR-pad vanuit Binifaldó was een geweldige manier om onze rijmotivatie om te draaien, omdat

Dag 13 van onze TransBaleares scoutingreis! Zoals je in één oogopslag kunt zien; het heeft 's nachts veel geregend en het hele pad door Vall de Bóquer werd super modderig! Het kwam vast te zitten tussen onze banden en frame, waardoor het moeilijk was om daar weg te fietsen. Deze vallei moet je waarschijnlijk

Dag 14 van onze TransBaleares scoutingreis! We gingen op pad om zoveel mogelijk Camí de Caballs te bedekken, voordat een langdurige regenperiode het eiland zou raken.

Menorca is een zeer beschermd eiland en de mensen hier zijn erg trots op het vasten dat het grootste deel van de kust nog steeds vrij is

Dag 15 van onze TransBaleares scoutingreis! Een lastige, aangezien we een deel van Camí de Caballs moesten doorkruisen dat we ons nu herinneren als hike-a-bike 2.0-gebied!

De dag begon met het zoeken naar een open café. Omdat we hier in het laagseizoen reden, zagen we slechts een handvol mensen op straat

Dag 16 van onze TransBaleares scoutingreis! Dit was de zwaarste dag die we op het eiland doorbrachten, aangezien bijna alles werd besteed aan het duwen van onze fietsen over de ongelooflijk steile singletrack aan de kust.

Je kunt de afzonderlijke hoogtepunten bekijken die ik heb gemaakt om elke fase van

Dag 17 van onze TransBaleares scoutingreis! Ook onze laatste dag op de Camí de Caballs, aangezien er regenachtige dagen voor ons lagen, moesten we de Menorca-route inkorten om vroeg van de eilanden te komen.

Beginnend op de kliffen van een nabijgelegen strand dat eruitzag als de Spaanse versie van het