The Cumbria Coastal Way - section hikes around the coast of my home county

Adventurer Nic

Collectie van Adventurer Nic

Back in March 2022 I decided to start walking my way around the Cumbria coastline section by section and in no particular order. My komoot and Instagram friends followed along in real time as I slotted the jigsaw pieces together, finishing in September 2022 🧩🥾Without exception, my long distance walking komoot Collections up to now all represent linear routes completed from A to Z. With this adventure I thought I’d throw all the stages in the air and stitch them all back together when walking them. From F to G, from C to B, from H to I and so on….! A selection of bite-sized adventures that, when combined, add up to a whole journey from A-Z. I want to show that you don’t have to have 2-3 weeks off work to embark on an exciting adventure, you can do it in stages when work, family life, weather and fitness allow. I walked some stages north to south, others south to north, some east to west and others west to east! My shortest section was 13km and my longest was 35km. Going on an adventure in this style meant I could build my komoot Collection in real time and watch the Collection build slowly until it became a complete whole.

By the time I finished I'd clocked 373km of hiking (with 2,630m of ascent) of coastline in 14 stages.
One of my aims was to show that Cumbria has so much more to offer than just the mountains of the National Park, memorable views included –
- Over the Irish sea to the Isle of Man
- Over the Solway Firth to Dumfries and Galloway, Scotland
- Over Morecambe Bay to Lancashire
- Over the Walney Channel causeway to Piel Island and its ruined castle
Another key feature of the walk is that I started and ended every stage at a train station or bus stop and showed how it's possible to hike the full coast path using only public transport. Some of the route is waymarked (particularly the paths that have already been adopted by the England Coast Path National Trail) but some of the route is wild and seldom used. Each day brought a variety of Highlights – from ruined lighthouses and windmills, to quiet beaches, to nature spots around Foulshaw Moss, Drumburgh Moss and Hodbarrow Nature Reserves and to seaside cafes/pubs offering the best treats along the route.My favourite stage was Workington to St Bees (particularly the stretch between Whitehaven and St Bees).

1. Cumbria Coastal Way | Green Road to Silecroft

Dag 1 van de Cumbria Coastal Way! Ik zal deze langeafstandswandeling in gedeelten wandelen op mijn vrije dagen, waarbij ik elke dag naar boven loop via de spoorlijn die langs de route loopt. Vandaag werd ik vergezeld door mijn vriendin Sarah en we namen de trein van Workington naar Green Road en liepen

Dag 2 van de Cumbria Coastal Way! Vandaag begon ik te lopen vanaf mijn thuisstation in Workington South richting St Bees. Ik heb het eerste gedeelte van de wandeling gelopen met mijn vriendin Sarah, maar vandaag ben ik alleen op pad gegaan. Ik liep 28,8 km van Workington naar St Bees via Harrington

4. Mijn 3e deel van de Cumbria Coastal Way van het marktstadje Ulverston naar de industriële krachtpatser voor het bouwen van onderzeeërs die Barrow-in-Furness is via Bardsea en Roa Island. Veel strandwandelingen met James die uitkijkt op Morecambe Bay.

Dag 4 van de Cumbria Coastal Way zag me lopen van Silloth naar Drumburgh. Om de moerassen te vermijden, volgde ik een groot deel van de weg de wegen, dus het zou nooit de mooiste route of de meest comfortabele route worden, dus concentreerde ik me meer op de kleine dingen. Het was een geweldige fitness

Een schitterende middagwandeling solo op de Cumbria Coastal Way. De start van de route vanuit Ravenglass omvat een omweg naar het binnenland via Muncaster Bridge, aangezien het niet altijd mogelijk is om de monding (River Esk) over te steken, maar de omweg zelf bood een prachtig uitzicht op de Eskdale

Nog een stuk van de Cumbria Coastal Way in de tas! Vandaag stond in het teken van zonneschijn, schapen en cafés! 😃 Ik begon de route bij het treinstation van Kents Bank, een schattig klein station net buiten Grange-over-Sands. Toen ik Grange-over-Sands binnenliep, waren er prachtige bloeiende bloembedden

Mijn 7e dag op de Cumbria Coastal Way. Als je het kustpad in een aaneengesloten wandeling zou lopen, zou dit je eerste of laatste stuk zijn, maar omdat ik het in secties loop, is het voor mij in het midden gevallen! Mijn wandeling begon op het treinstation van Arnside en eindigde op het treinstation

Aangezien de spoorwegarbeidersstaking op dit moment gaande is, was een Cumbria Coastal Way-sectie die het spoorwegnet gebruikte vandaag uitgesloten, dus ik koos een sectie die in plaats daarvan met bussen te doen was 😃 Ik begon vanmorgen in Workington en eindigde verder noorden in Silloth. Binnen het

Drumburgh (spreek uit Drumbruff) naar Carlisle op de Cumbria Coastal Way. Dit deel van de route weerspiegelt het Hadrian's Wall Path dat door Burgh-by-Sands en Beaumont gaat voordat het de bochten van de rivier de Eden in Carlisle volgt. Het voelt niet echt als een kustwandeling, aangezien je landinwaarts

Nog een dag op de Cumbria Coastal Way tussen de grens tussen Schotland en Engeland (bij Gretna) en Carlisle. Ik vond dit een van de moeilijkste delen van de Cumbria Coastal Way - de paden voor delen van de route zijn ondergelopen en lopen aan het einde van de zomer, wanneer ze het meest overgroeid zijn

Mijn 11e deel van de Cumbria Coastal Way, in zuidelijke richting van St Bees naar Ravenglass via Seascale en Drigg. In werkelijkheid stelde ik dit gedeelte uit dat langs de enorme nucleaire ontmantelingsinstallatie Sellafield loopt, maar ondanks mijn twijfels, heb ik echt genoten van deze route! Het

Dag 12 van mijn sectiewandelingen van de Cumbria Coastal Way zag me lopen van Ulverston naar Kents Bank. Ik verliet Ulverston en ging noordwaarts naar Greenodd Sands voordat ik naar de andere kant overstak en zuidwaarts liep door Roudsea Woods en naar Cark via Speel Bank. Helaas waren beide pubs in Cark

De voorlaatste route van mijn 14-delige wandelingen van de Cumbria Coastal Way. Dit is een bonussectie! Om de een of andere reden werd Walney Island nooit opgenomen als onderdeel van de Cumbria Coastal Way, maar het England Coast Path heeft het overgenomen en heeft paden rond de omtrek in kaart gebracht

15. De laatste dag van mijn Cumbria Coastal Way-avontuur! Mijn laatste stuk was van het treinstation van Barrow naar het treinstation van Green Road. 34,7 km wandelen (waarvan het merendeel in de richting van mijn geliefde Lake District-bergen), dus ik was een gelukkig konijn! Een paar omgevallen bomen dreigden