MTB-routes & paden

Transcordilleras 2022 − Achtdaagse bikepacking race door de Andes

Transcordilleras

Mountainbike Collectie van Laurens ten Dam

Ik had net Gravel Locos 2021 in Texas gewonnen en ontmoette een Colombiaanse cameraman die me vertelde over een race in zijn geboorteland. Bij de woorden Andes, 8 dagen en 25.000 hoogtemeters had hij mijn aandacht, maar toen hij ook nog vertelde dat Mauricio Ardila, mijn ploegmaat bij Rabobank van 2008 tot 2010 de vorige editie had gewonnen en nu organiseerde, was ik helemaal om. Ik belde Thomas en Dennis van de Live Slow Ride Fast Crew en zei: we gaan naar Colombia in februari!

De Transcordilleras is een self-supporting bikepacking race van 1100 km en 25.000 hoogtemeters door de Andes in Colombia. In acht dagen worden de delen van het Andesgebergte doorkruist, grotendeels onverhard, van de uitgestrekte oostelijke vlaktes tot de koloniale stad Santafé de Antioquia. De Andes heeft een gemiddelde hoogte van 4000 meter. Als jongen uit het platte Noord-Holland betekende dat maar een ding: trainen en aanpassen aan de hoogte.

Twee weken voorafgaand aan de race ben ik op trainingskamp gegaan met Tom Dumoulin en Koen Bouwman in Medellin. Om aan de hoogte te wennen, sliepen we op 2200 meter. Het was een trip down memory lane. Zo gingen de trainingskampen van vroeger ook. We maakten veel lol, trainden hard, aten gezond en ontspanden. Live slow…

De Transcoldilerras is self-supported, dus je moet alles wat je nodig hebt acht dagen meesjouwen over die Andes. Bij de finish wacht geen tas met schone kleding of mecanicien om je fiets op te knappen. Je regelt alles zelf. Slim pakken was dus van levensbelang. Mauricio hielp me daarmee. Ik stelde een zo licht mogelijke paklijst samen. In een van de foto's van de eerste etappe kan je de spullen bekijken.

Daar stond ik dan, twee weken later, met Dennis en Thomas bepakt en bezakt aan de start. Alles wat ik bij me had zou me naar de finish in Santa Fe de Antioquia moeten brengen. Was het genoeg? En mijn conditie, was die genoeg op peil om de ambitieuze Colombianen te kloppen? Hoe het me afging kun je lezen in de dagverslagen en bekijken in de video.

1. Transcordilleras 2022 − Day 1

De eerste rit was 110 kilometer lang met 5000 hoogtemeters en bestond uit 80% gravel. Ik ging vol goede moed van start maar had achteraf achterdochtiger moeten zijn. Het eerste deel bestond namelijk uit 15 kilometer glad asfalt en de klimmetjes mochten geen naam hebben. Zodra het gravel begon, voerden

Dag 2 begon goed. De start werd namelijk 2 uur uitgesteld tot 8 uur ‘s ochtends. Dit besloot de organisatie om de vermoeide lichamen van de mensen die om 3 uur ‘s nachts nog uit de bergen waren gekomen de benodigde rust te gunnen.

Met een bang hartje stond ik aan de start. Dag 1 had er enorm ingehakt

Wederom reed ik vandaag een dag rond met Pete. Het weer was niet zo goed als de dagen ervoor en de afdalingen lagen er wat glibberig bij. Ik daalde beter dan Pete die totaal geen risico’s wilde nemen en kon hem lossen in de afdaling naar de finish toe.

Zo knabbelde ik iets van mijn achterstand van 13

Dit was voor mij een lastige dag. Allereerst ging ik onderuit in een afdaling in het begin van de rit. Hierbij verboog de derailleurpad van mijn Diverge waardoor ik mijn lichtste versnelling niet meer kon gebruiken. En laat de organisatie nu net de steilste klim van de ronde halverwege de rit gelegd

156 kilometer en 4700 hoogtemeters: dit was de koninginnerit. Het was showdown time. Pete had al een aantal dagen last van zijn maag en darmen. Hij moest tijdens de ritten hiervoor al enkele keren van de fiets en de tweede keer dat het vandaag gebeurde, dacht ik bij mezelf: “Hoe vaak moet ik nog op je

Ik was zo zeker dat ik deze dag zou winnen. In het begin reden we rustig in de groep en moesten we al klimmend met onze fiets op de nek een enorme aardverschuiving omzeilen.

De finish lag vandaag weer na een afdaling. Op mijn kleine schuiver na, daalde ik al de hele week beter dan Pete. Die schuiver

Ik kon de achterstand op mijn concurrent niet meer inhalen. Het gaf me wat ruimte om te genieten. Ook de etappe was eenvoudiger, die ging over asfalt, waardoor mijn vermoeide rug en armen konden rusten. Ik pompte wat extra druk in mijn Pathfinder 42 banden van Specialized en hopsa, we gingen ervoor

De Champs Elysees-rit. Je lacht erom maar zo voelde het echt. Ik had het gevoel dat ik een grote ronde als de Giro, Tour of Vuelta gereden had.

Geen champagne voor mij tijdens deze rit, die kort was met 3000 dalende meters en slechts 1500 hoogtemeters. Het podium was beslist en er gebeurden geen gekke