MTB-routes & paden

Op weg naar Lissabon − Fietsen door de Alpen, Pyreneeën en Picos de Europa

Peter Baumeister

Mountainbike Collectie van Peter Baumeister

In 2021 nam ik het besluit om mijn leven te wijden aan wat ik het liefste doe: erop uit trekken en de natuur verkennen. Om die reden verliet ik huis en haard met het simpele doel om het grootst mogelijke avontuur te beleven en de meest afgelegen en mooiste landschappen van West-Europa te ontdekken.

Waarom Lissabon?
Een vrij willekeurig doel. Terwijl ik de kaart van Europa doornam op zoek naar een mogelijke bestemming, realiseerde ik me dat er tussen Lissabon en mijn huis in Zuid-Duitsland een kans is om veel tijd door te brengen in het hooggebergte.

Ik stelde mezelf voor om de hele Alpen te volgen, dan van oost naar west de Pyreneeën te doorkruisen, het Cantabrisch Gebergte in Noord-Spanje te volgen en het over te steken bij de Picos de Europa. Vanaf daar zou ik al min of meer in de buurt van Lissabon zijn. Met deze visie in het hoofd en zonder verdere routeplanning ging ik op pad op 3 oktober 2021. "Hoe wil je in hemelsnaam zo laat in het seizoen de Alpen en de Pyreneeën oversteken?" vroegen veel mensen. Ik wist het niet, maar ik was niet op zoek naar iets eenvoudigs om te doen. Ik wilde een serieuze uitdaging aangaan en was bereid om koude en natte herfstomstandigheden te trotseren in de eenzaamheid van de bergen. Uiteindelijk bleek, dat mijn moed (of domheid :D) om in oktober te vertrekken beloond zou worden met goed weer voor het grootste deel van de reis.

Ik plande mijn route van dag tot dag, zodat ik me steeds aan de plaatselijke weersomstandigheden kon aanpassen en zo hoog mogelijk kon klimmen. Dat zou me in staat stellen om zelfs hoger dan 3000 meter te komen en meer dan 15 dagen boven de 2000 meter door te brengen.

Mijn opzet:
Om de maximale vrijheid te hebben en volledig self-supported te zijn had ik uitrusting nodig om extreem koude nachten te overleven en ook reserveonderdelen en gereedschap om weer op weg te kunnen als er iets stuk gaat. Tegelijkertijd wilde ik lichtgewicht en minimalistisch zijn om toch te kunnen genieten van het mountainbiken. Daarom heb ik gekozen voor mijn minimalistische bikepacking setup om niet beperkt te zijn tot goede wegen bij het doorkruisen van bergen. Mijn fiets is een degelijke, weinig bijzondere, hardtail mountainbike die bewees eens te meer een perfect metgezel te zijn.

Filmdocumentaire:
Omdat ik alleen zou gaan, wist ik dat ik veel tijd voor mezelf zou hebben en besloot ik deze tijd te gebruiken om aan mijn filmvaardigheden te werken. Ik hou van het idee, dat ik anderen mijn avonturen kan laten beleven door middel van mijn films en dat ik de verbazingwekkende landschappen die ik doorkruis kan delen. Daarom heb ik heel wat moeite gedaan om de beste films te monteren die ik kon maken terwijl ik nog op reis was. In totaal heb ik de hele reis gedocumenteerd in zes afleveringen van elk 15 minuten, die je door de belangrijkste gebergten leiden. Ik denk dat de films vol inspiratie zitten voor JOUW volgende fietsreizen en voor entertainment zorgen voor avonden op de bank.

Wat je nodig hebt, om de hele tocht (of delen ervan) zelf te doen:
Ik zie mezelf niet als een professionele atleet, dus theoretisch gezien kan iedereen mijn tochten doen. Maar ik denk dat om mijn route te volgen en ervan te kunnen genieten, je het volgende moet hebben:
- een (zeer) goede conditie
- een sterke wil om een aantal zware fiets- en wandeltochten te doen
- enige alpine bergervaring,
- basisvaardigheden in downhill mountainbiken,
- vrijwel overal kunnen slapen.

En je moet er tegen kunnen om in zeer geïsoleerde en afgelegen gebieden te zijn, waar je soms dagenlang geen andere mensen ziet (althans in deze tijd van het jaar). Als dit alles je net zo aanspreekt als mij, zul je een geweldige tijd hebben.

1. Day 1 – Road to Lisbon

Beginnen bij mijn huisdeur was een raar gevoel. Het volgen van mijn bekende thuispaden in het begin voelde niet alsof ik op een grote reis ging. Omdat ik vooral tijd in de bergen wilde doorbrengen, ben ik daar vanaf dag één mee begonnen. Ik passeerde de Walchensee en ging de Karwendel in, een van mijn

In de ochtend van dag twee beklom ik mijn eerste top van de reis: de 2408m hoge Erlspitze. Na een technisch bergafwaarts pad bereikte ik de rivier de Inn en volgde deze in westelijke richting tot ik een boerenhuis in de buurt van Landeck vond, waar ik een goedkope kamer voor de nacht kon krijgen.

Op dag drie kreeg ik al de eerste glimpen van hoe het kan zijn om in oktober de Alpen over te steken. Wolken hangen diep en regen. Maar veel erger: de eerste sneeuw van het jaar werd op grotere hoogte voorspeld. Om te voorkomen dat ik al op dag drie in de sneeuw vast kwam te zitten, moest ik mijn idee

Op dag 4 sneeuwde het tot 1200m, dus ik nam voor het eerst een geforceerde pauze. Mijn mogelijkheden om de wilde bergen in te gaan waren tegenwoordig vrij beperkt. Om toch nog hoog te kunnen klimmen koos ik ervoor om over de beroemde 2750m hoge Stilfserjoch te rijden. Met temperaturen rond de min 10

Na de Stilfserjoch besloot ik voor het eerst wat afstand te maken en reed 120 km naar het prachtige Comomeer. Voor veel transalpen is dit het einddoel, voor mij slechts een heel kleine mijlpaal op een lange reis.

Een halve dag relaxen aan het meer en daarna weer de bergen in. Vanaf het meer kon ik al zien, dat ik door dichte mist zou moeten vechten, maar aangezien ik op een bergpas sliep, hoopte ik de volgende ochtend uiteindelijk toch van een mooie zonsopgang te kunnen genieten.

Mijn plan wierp zijn vruchten af: ik beklom een 2300 meter hoge top voor zonsopgang en werd beloond met een prachtig landschap boven de wolken. Na zonsopgang vond ik aan de andere kant geweldige singletrails die me bij de volgende klassieker brachten: Lago Maggiore. Korte pizzapauze voor 18 euro (prijzen

Via de Simplonpas bereik ik het swizz Wallis, een berggebied dat ik al heel lang wilde bezoeken vol met 4000m hoge toppen. Om het meeste uit dit gebied te halen, heb ik mijn vriend Benni de komende drie dagen bij me om zo hoog mogelijk te gaan.

Samen met mijn vriend Benni verlaten we de gebaande paden en kiezen we een afgelegen route hoog door het Wallis. We willen delen van de mountainbike race "Grand Raid" volgen en kamperen boven de 2600m in min 10 dagen koude nachten.

Op dag 11 werden we wakker midden in het bergparadijs. 's Nachts kregen we een mooie laag verse sneeuw van 5 cm, wat het landschap nog mooier maakte. De enige mensen zijn die er zijn, is altijd een speciaal gevoel, waar ik geen genoeg van kan krijgen. Deze dag zijn we over een pas van 2800 meter gekomen

Benni en ik volgen de Grand Raid nog een halve dag voordat we Wallis verlaten en naar het meer van Genève fietsen en eindigen in Lausanne (Benni's huis). Absoluut spectaculaire 3 dagen in Wallis - kan niet wachten om hier terug te komen.

Aflevering één documenteert de eerste

Ik bracht 5 dagen door in Lausanne met mijn vriend Benni en publiceerde de eerste aflevering vanaf hier. Op dag 18 was het tijd om verder te gaan, langs het meer van Genève. Mijn doel voor de komende dagen was om nog wat dagen in de Franse Alpen toe te voegen voordat ik richting de Middellandse Zee zou gaan.

Rijdend richting Annecy, waar ik weer drie dagen de bergen in wilde.

Toen ik de kaart screende, vond ik een veelbelovende afgelegen vallei die ik wilde oversteken. Omdat ik geen informatie kon vinden of het mogelijk is met de fiets, ben ik maar vertrokken en heb ik het geprobeerd. Op dag 20 ging ik weer naar boven om onder de sterren te slapen en mezelf in positie te

Een mooie dag in de eenzaamheid van de bergen. Wakker worden midden in de natuur is altijd bijzonder. De nachten zijn erg koud, maar de geweldige herfstkleuren maken het de moeite waard. En gelukkig geen herfstweer, maar overdag veel zon. Ik beklom de pas in een pittige wandeling een fietsgedeelte om

Op dag 22 werd ik wakker op een 15km lange bergkam, wat een absolute droom bleek voor mountainbiken. Perfect weer met 18 graden maakte het gewoon weer een ongelooflijke dag. In de middag rolde ik de bergen af, passeerde Grenoble en eindigde uiteindelijk het hoofdstuk van de Alpen. Ik wilde vanaf nu naar

Het was nog 350 km naar de zee, maar aangezien er geen bergen meer waren langs de rivier de Rhône, wilde ik het snel naar beneden en besloot het in twee lange dagen af te ronden. Eind oktober en ik had nog 25 graden - geweldig.

Altijd een fantastisch gevoel om een grote mijlpaal te bereiken. Met 176 km was deze dag mijn langste van deze reis. Maar met het plan van een paar dagen herstel bij een vriend in Montpellier, was het de moeite waard.

Aflevering twee beslaat de hele Franse Alpen en geeft inzicht

Ik bleef vier dagen in Montpellier, voltooide het bewerken van aflevering twee en bracht mezelf toen in positie voor mijn persoonlijke hoogtepunt: de hele Pyreneeën oversteken.

Op 1 november kwam ik eindelijk aan op de bodem van de Pyreneeën. Alles was ingesteld om in enkele van de wildste bergen van Europa te duiken. Het is een lange weg omhoog van zeeniveau naar serieuze bergen. Tegen die tijd had ik nog steeds geen route om te volgen en wilde ik die van dag tot dag plannen