Bikepacking de Jordan Trail − Dwars door Jordanië

Simon Rosmolen

Toerfiets Collectie van Simon Rosmolen

De Jordan Bike Trail is een 750 kilometer lange fietsroute die Jordanië van noord naar zuid doorkruist. De route begint in Um Qais tegen de Syrische grens en eindigt in de zuidelijke havenstad Akaba aan de Rode Zee. Onderweg passeer je over onverharde wegen de meest indrukwekkende landschappen van het land, waaronder de Jordaanoever, de canyons langs de Dode Zee, de wereldberoemde oude stad Petra en de Wadi Rum woestijn.

De noordelijke sectie van de Jordan Bike Trail wordt gekenmerkt door steile, rotsachtige heuvels gevuld met olijfboomgaarden en acaciastruiken. Je daalt af naar de groene Jordaanoever waar je de frisse geur ruikt van de citrusbomen en andere landbouwgewassen. Even later voelt het landschap Mediterraans aan en geven de eiken, dennen en wilde pistachebomen je de indruk dat je langs de Middellandse Zee kust fietst.

Op de route passeer je verschillende ruïnes en bouwwerken die je herinneren aan vroegere tijden zoals de Middeleeuwen, het Romeinse rijk en ver daarvoor. Het bekendste historische hoogtepunt is natuurlijk de oude stad Petra. Deze uit de rotsen gebeitelde stad behoort tot een van de zeven wereldwonderen. Hier ronddwalen is de perfecte invulling voor een of meer van je rustdagen, want het fietsen van de Jordan Trail is bijzonder uitdagend. Met name het noordelijke en centrale deel vergt veel energie door de vele canyons (Wadi’s) die je moet doorkruisen. Bereid je voor op het nodige steile en onverharde klimwerk. Soms tikte onze kilometerteller de 30% aan per klim. En 1500-2000 hoogtemeters op 70 kilometer fietsen zijn geen uitzondering.

Het laatste zuidelijke deel van de route is minder zwaar op het gebied van hoogtemeters, maar de leegte, ondergrond en woestenij zorgen weer voor nieuwe uitdagingen. Hoe dichter je bij de Wadi Rum woestijn komt, hoe droger de ondergrond. Houd rekening dat je door het mulle zand veel stukken met de fiets moet lopen. De buitenwerelds landschappen van deze woestijn maken dit alles het dubbel en dwars waard. Niet voor niets wordt deze woestijn de Valley of the Moon genoemd.

Er zijn verschillende verblijfsopties langs de route, zoals hotels, guesthouses en bedoeïenententen in de woestijnen. Wij wisselden hotels en guesthouses af met wildkamperen en hadden daar positieve ervaringen mee. Zorg dat je een rustig plaatsje vindt vlak voor het donker wordt. Dan kampeer je zonder dat iemand het doorheeft. Houd daarnaast rekening met het feit dat je voldoende (extra) water meedraagt en eten bij je hebt. Zeker in het laatste deel van de route is bevoorrading vaak maar één keer per dag mogelijk. Laat die kans dan niet schieten…

Aankomen in Akaba aan de Rode Zee voelt als een grote overwinning en die valt goed te vieren in deze bruisende Arabische stad. De Rode Zee biedt veel mogelijkheden om bij te komen van alle kilometers door het stof, terwijl de restaurants en lokale markten je innerlijke mens belonen.

Voor toegang tot veel van de hoogtepunten, waaronder Petra en de Wadi Rum woestijn kun je een Jordan Pass aanvragen. Je betaalt hier ongeveer 70JD voor en is verkrijgbaar via de website jordanpass.jo.

Wij fietsten de Jordan Bike Trail in november 2021 en herinneren ons nog vaak aan deze bijzondere fietsvakantie. Het kostte ons dertien fietsdagen en drie rustdagen, maar het zou natuurlijk ook sneller of langzamer kunnen. Welk tempo je ook kiest, fietsen door Jordanië staat garant voor bijzondere ontmoetingen en een tas voor herinneren. Als je benieuwd bent naar wat wij onderweg allemaal tegenkwamen, lees dan vooral de dagverslagen.

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

Jordan Bike Trail

Laatste update: ‪21 februari 2024

1. Dag 1: Um Qais naar Kufr Rakeb − Jordan Bike Trail

Onze reis begon in Um Qais. Een stadje in het uiterste noorden van Jordanië, tegen de grens van Israël en Syrië. De stad is bekend vanwege ruïnes van de oude stad Gadara. De avond voordat we vertrokken liepen we rond langs de bouwwerken. Vanaf de ruïnes heb je prachtig uitzicht over de Jordaanoever en

Anne werd niet lekker wakker vandaag. Ze was misselijk en had mogelijk iets verkeerd gegeten. Met de lange dag van gisteren in ons achterhoofd, besloten we te zien hoever we kwamen. We konden altijd eerder afstappen.

We fietsten door eikenbossen omhoog en naar beneden en passeerden verschillende kleine

Onze lange nacht en rust had ons goed gedaan. Anne voelde zich sterker en had door de rust in de namiddag vertrouwen getankt voor de nieuwe dag, die begon met een afdaling vanaf het kasteel.

Echter vielen de kilometers opnieuw zwaar en brak de warmte ons op. Langs de laaggelegen Jordaanoever van noord

Zodra het licht werd pakten we onze spullen, ontbeten en vertrokken. We waren al meer gewend aan ons nieuwe ritme: vertrekken in de vroege en koele morgen en zorgen voor het donker op bestemming aan te komen.

Na een prachtige gravelafdaling de vallei in wachtte op de bodem van de wadi weer een nieuwe

In de ochtend was de storm voorbij, maar door onze bagage vingen we nog steeds veel wind. Het nam pas echt af toen we meer in de luwte van het gebergte terecht kwamen. Vanaf het zadel tuurden we over de Dode Zee. Het feit dat we dichtbij waren, zorgde voor opwinding. De Dode Zee is het laagste punt op

De route van de Jordan Trail komt dichtbij de Dode Zee, maar je moet van de route afwijken om daadwerkelijk de zoutwaterzee te bereiken. De Dode Zee is met 423 meter onder zeeniveau de laagste plek op aarde. Het feit dat we enkel 20 kilometer hoefden af te dalen vanuit Madaba sprak ons op onze rustdag

Inmiddels hebben we het groene en heuvelachtige noorden achter ons gelaten. Het tweede deel van onze reis brengt ons door het drogere binnenland. De vegetatie is een stuk minder, de hellingen minder begroeid. Het is te merken dat we steeds dichterbij de woestijnen van Jordanië komen. We fietsten uren

Door de toestanden van de avond ervoor was onze nacht een stuk korter. Aan het einde van de dag wilden we in Karak uitkomen, een stadje met een oud fort. Daarvoor moesten we afstand van 68 kilometer en 1800 hoogtemeters overbruggen. Deze dag stond volgens de beschrijvingen te boek als de zwaarste dag

Langs de kasteelmuren rijden we in de ochtend Karak uit. Als we afdalen passeren we een schaapskudde met kinderen die op het vee pasten. Het groepje jongens renden naar ons toe en blokkeerden de weg. Ze hadden stokken in hun handen die ze gebruikten voor de kudde. Het voelde intimiderend, maar ze zetten

Door de lift van gisteren was Petra ineens binnen een dag bereikbaar. Daarvoor moesten we een flinke afstand overbruggen en een van de wadi’s overslaan. Na 23 wadi’s in en uit te fietsen in negen dagen tijd, vonden we dat we er wel eentje mochten missen. Het stuk langs de rand van de Araba Valley lieten

De meeste mensen blijven enkele dagen hangen in Petra om zo een paar dagen achter elkaar alle geheimen van de verborgen stad te ontdekken. Na onze rustdag in het hotel, besloten wij vroeg op te staan en wel zien hoever we zouden komen. Een dag wandelen door Petra betekent vele kilometers maken. Als je

Na twee dagen zonder fiets en tassen vol nieuwe indrukken van Petra rolden we verder richting de Wadi Rum woestijn verder het binnenland in. Dat betekent dat we de heuvels en bergen achter ons laten en de vlakke dorre woestijn tegemoet rijden. Hoe verder we reden, hoe leger het landschap werd. Ook de

14. Het was een koude nacht. De tent was vochtig, maar zou snel drogen door de zon. We pakten onze spullen en reden over steppes de Wadi Rum tegemoet. Echte paden liepen er nauwelijks, we volgen enkele jeep tracks in de richting van de toegangspoorten. Soms was de grond zo hard en droog dat de scheuren er

15. We maakten ons op voor de laatste fietsdag. Die zou volgens onze informatie, afgezien op de eerste kilometers de woestijn uit, relatief eenvoudig zijn. Niets bleek minder waar. In plaats van de eerste 10 kilometer, bleken de ruim eerste 30 kilometer de paden nagenoeg onberijdbaar te zijn. Onze banden