National Parks & Nature Areas in Germany

Heerlijke wandeltochten in het Nationale Park Berchtesgaden

Nationalpark Berchtesgaden

Wandel Collectie van Nationalpark Berchtesgaden

Het Nationale Park Berchtesgaden is het enige alpine nationale park in Duitsland. Hoge bergen, diepe dalen en kristalheldere bergrivieren kenmerken dit unieke beschermde gebied. Laat de natuur natuur zijn, dat is het motto hier. Met een hoogteverschil van 2.110 meter van Königssee tot Watzmann biedt het Berchtesgaden National Park een grote verscheidenheid aan leefgebieden voor dieren en planten.

Een wandeling in dit beschermde gebied biedt je een diep en spannend inzicht in deze fascinerende natuur. En om het te beleven is nog intenser. Wij hebben de mooiste wandelingen in het Nationaal Park Berchtesgaden in verschillende moeilijkheidscategorieën voor je op een rijtje gezet. Prachtig uitzicht op de Königssee, de zogenaamde ijskapel aan de voet van de Watzmann-oostwand of een gezellige stop in een van de rustieke berghutten in het Nationale Park Berchtesgaden, je vindt het allemaal in deze Tours.

Veel startpunten zijn bereikbaar met het openbaar vervoer. Zorg ervoor dat de kwetsbare leefgebieden niet worden verstoord door je bezoek en wees voorzichtig met de natuur. Die is het waard om beschermd te worden, ook tijdens je wandeling. De natuur zal je dankbaar zijn en je zorgt er zo mede voor dat dit waardevolle gebied behouden blijft. Veel plezier met het verkennen van het Nationale Park Berchtesgaden!

1. Map data © OpenStreetMap contributors

Rondje Malerwinkel – Wandelen in het Nationale Park Berchtesgaden

Makkelijk
    Makkelijke wandeling. Geschikt voor elk fitnessniveau. Makkelijk begaanbare paden. Geschikt voor elk niveau.

De Malerwinkel is een populair uitkijkpunt aan de noordelijke oever van de Königssee. Daar heb je een fantastisch uitzicht over de gehele lengte van de Königssee met de bedevaartskerk St. Bartholomä.

Vanaf de aanlegsteiger bij de Königssee gaat u links langs de botenhuizen langs het brede wandelpad naar

Makkelijk

Vanaf de aanlegsteiger in Salet am Königssee leidt een vlak voetpad langs restaurant Salet-Alm rechtstreeks naar de westelijke oever van de Obersee. Daar heb je een fantastisch uitzicht op het meer en de daarachter gelegen bergen. Overigens zijn de grote rotsblokken aan de kant van het pad tussen Königssee

Makkelijk

Je start bij het informatiepunt Nationaal Park Hintersee (Klausbachhaus). Een paar meter achter het informatiepunt van het nationaal park verlaat u de geasfalteerde weg en volgt wandelpad 481, door open weilanden - bossen met bloemrijke weiden en jeneverbesstruiken. U passeert de adelaarsobservatieplaats

Gemiddeld
    Gemiddelde wandeling. Goede conditie vereist. Makkelijk begaanbare paden. Geschikt voor elk niveau.

Je start bij het informatiepunt Nationaal Park Hintersee (Klausbachhaus). Ongeveer 350 meter langs de weg achter het informatiepunt van het Nationaal Park bevindt zich een kruispunt waar u rechtsaf de bewegwijzerde wandelroute naar Halsalm opgaat. Een continu stijgend pad leidt u omhoog naar de alm.Vanaf

Gemiddeld

Je start bij het Nationaal Park informatiepunt Wimbachbrücke. Vanaf de parkeerplaats bij de Wimbachbrug volgt u de borden richting Kasteel Wimbach. Kort na »Wimbachs Wollstadl« bereikt u een kruispunt waar u linksaf slaat naar de Wimbachklamm (tegen betaling! - Munten zijn verkrijgbaar bij de kaartautomaat

Gemiddeld

Een paar meter achter het informatiepunt van het Nationaal Park verlaat u de geasfalteerde weg en volgt u wandelpad 481, langs de adelaarsobservatieplaats tot aan het kruispunt bij de servicehut Lahnwald. Ga daar rechtdoor en bij het volgende kruispunt rechtdoor tot je een lichte klim bereikt. Net voor

Zwaar
    Zware wandeling. Goede conditie vereist. Tredzekerheid, stevige schoenen en alpine ervaring vereist.

Vanaf het informatiepunt Nationaal Park St. Bartholomä volgt u het vlakke pad naar de St. Johann en Paul kapel. Vervolgens gaan we steil bergopwaarts door het bos, langs een platgetreden pad. Als het bos weer opklaart, bereik je al snel de grindrijke beekbedding vóór het sneeuwveld aan de voet van de

Zwaar
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Tredzekerheid, stevige schoenen en alpine ervaring vereist.

De Neue Traunsteiner Hut op de Reiter Alm is alleen te voet bereikbaar. Vanaf de wandelparkeerplaats Schwarzbachwacht – ook wel “Wachterl” genoemd – leidt de zogenaamde Wachterlsteig naar het hoogplateau. Vanaf de parkeerplaats volgt u de borden op wandelpad nr. 470 om op het pad te komen. Na ongeveer

Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Vanaf de parkeerplaats bij de Wimbachbrug volgt u de borden richting Kasteel Wimbach. Kort na »Wimbachs Wollstadl« bereikt u een kruispunt waar u linksaf slaat naar de Wimbachklamm (tegen betaling! - Munten zijn verkrijgbaar bij de kaartautomaat bij de Wollstadl). Als alternatief volgt u het korte, zeer

Zwaar

Je start op parkeerplaats Hinterbrand. Van daaruit volgt u het bospad (nr. 498) richting het middenstation van de Jennerbahn. Kort voor het middenstation slaat u linksaf wandelpad 498a op en volgt u de talrijke haarspeldbochten naar de bosweg. We houden links aan langs de Mitterkaseralm en over de Jennersattel

Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Vanaf de parkeerplaats bij de Königssee loopt u langs het dalstation van de Jennerbahn langs de straat tot bij de laatste huizen de afslag rechtsaf naar de Hochbahnweg (nr. 493).

Op dit schaduwrijke bospad gaan we omhoog naar de bosweg, die we rechts volgen naar de Königsbachalm (in de zomer geopend

Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Volg eerst vanaf het startpunt bij de parkeerplaats “Wimbachbrücke” wandelpad 441 richting het Watzmannhaus. Net achter de brug houdt u rechts aan en na ongeveer 500 meter komt u op een bosweg, vanwaar u na nog eens 200 meter bij de tweede kruising rechtsaf gaat. Volg het pad langs de Stubenalm naar