Heerlijke wandeltochten in het Nationale Park Berchtesgaden

48:35 h

133 km

6.850 m

Het Nationale Park Berchtesgaden is het enige alpine nationale park in Duitsland. Hoge bergen, diepe dalen en kristalheldere bergrivieren kenmerken dit unieke beschermde gebied. Laat de natuur natuur zijn, dat is het motto hier. Met een hoogteverschil van 2.110 meter van Königssee tot Watzmann biedt het Berchtesgaden National Park een grote verscheidenheid aan leefgebieden voor dieren en planten.

Een wandeling in dit beschermde gebied biedt je een diep en spannend inzicht in deze fascinerende natuur. En om het te beleven is nog intenser. Wij hebben de mooiste wandelingen in het Nationaal Park Berchtesgaden in verschillende moeilijkheidscategorieën voor je op een rijtje gezet. Prachtig uitzicht op de Königssee, de zogenaamde ijskapel aan de voet van de Watzmann-oostwand of een gezellige stop in een van de rustieke berghutten in het Nationale Park Berchtesgaden, je vindt het allemaal in deze Tours.

Veel startpunten zijn bereikbaar met het openbaar vervoer. Zorg ervoor dat de kwetsbare leefgebieden niet worden verstoord door je bezoek en wees voorzichtig met de natuur. Die is het waard om beschermd te worden, ook tijdens je wandeling. De natuur zal je dankbaar zijn en je zorgt er zo mede voor dat dit waardevolle gebied behouden blijft. Veel plezier met het verkennen van het Nationale Park Berchtesgaden!

Tours & Highlights

• Map data © OpenStreetMap contributors
    Makkelijk
    3,39 km
    3,2 km/h
    120 m
    130 m
    Makkelijke wandeling. Geschikt voor elk fitnessniveau. Makkelijk begaanbare paden. Geschikt voor elk niveau.

De Malerwinkel is een populair uitkijkpunt op de noordelijke oever van de Königsee. Daar heb je een prachtig uitzicht over de hele lengte van de Königsee met de bedevaartskerk van St. Bartholomä.Vanaf de aanlegsteiger bij Königssee linksaf langs de boothuizen en over het brede wandelpad naar het uitkijkpunt. De rondwandeling voert u op een gemakkelijke weg door een gemengd bergbos naar het dalstation van de Jennerbahn. Vanaf daar ga je terug naar de parkeerplaats Königssee.

• Makkelijk
    2,03 km
    3,8 km/h
    10 m

Vanaf de aanlegsteiger bij Königssee, langs de Salet-Alm, leidt een vlak voetpad direct naar de westelijke oever van de Obersee. Daar heb je een prachtig uitzicht op het meer en het achterliggende berglandschap. De grote rotsblokken op de weg tussen Königssee en Obersee zijn afkomstig van een rotsval in 1172.Vanaf de Obersee is er de mogelijkheid om verder te wandelen naar de Fischunkelalm aan de overkant van het meer. De terugweg gaat via dezelfde route.

• Meld je aan om dit soort plekken te ontdekken

• Makkelijk
    5,80 km
    3,6 km/h
    90 m

U begint bij het informatiepunt van het Nationaal Park Hintersee (Klausbachhaus). Een paar meter achter het informatiepunt van het nationaal park verlaat u de verharde weg en volgt u wandelpad 481 door lichte weiden - bossen met bloemenrijke weiden en jeneverbesstruiken. Langs het uitkijkpunt van de adelaar tot aan het kruispunt bij de diensthut Lahnwald. Ga rechtdoor, sla linksaf bij het volgende kruispunt en dan over de beek naar de Ragertalm. De terugweg is dezelfde route.

6,39 km
    2,7 km/h
    420 m
    Gemiddelde wandeling. Goede conditie vereist. Makkelijk begaanbare paden. Geschikt voor elk niveau.

U begint bij het informatiepunt van het Nationaal Park Hintersee (Klausbachhaus). Ongeveer 350 meter langs de weg achter het informatiepunt van het Nationaal Park vindt u een kruispunt waar u rechtsaf de bewegwijzerde wandelroute naar de Halsalm opgaat. Een voortdurend stijgend pad leidt u naar de Alm.Vanuit de hut gaat u verder op een smal pad over de Alm, van waaruit u een prachtig uitzicht heeft over de Hintersee en het Ramsaudal.

8,58 km
    3,3 km/h
    320 m

U start bij het Nationaal Park informatiepunt Wimbachbrücke. Volg vanaf de parkeerplaats bij de Wimbachbrücke de borden richting Wimbachschloss. Kort na “Wimbachs Wollstadl” komt u bij een splitsing waar u linksaf de Wimbachklamm opgaat (tegen betaling!). Ofwel door de kloof, ofwel we houden rechts het nu kort zeer steile pad verder het dal in.Na ongeveer 1 km komen de …

13,0 km
    3,5 km/h
    310 m

Een paar meter achter het informatiepunt van het nationaal park verlaat u de verharde weg en volgt u wandelpad 481, langs het observatiepunt voor de adelaar tot aan het kruispunt bij de servicehut Lahnwald. Ga daar rechtdoor en ga bij de volgende kruising rechtdoor. tot een lichte stijging. Net voor de weg links aanhouden en de laatste meters het pad …

6,42 km
    2,8 km/h
    240 m
    Veerpont
    Zware wandeling. Goede conditie vereist. Tredzekerheid, stevige schoenen en alpine ervaring vereist. De Tour bevat een overtocht met een veerpont.

Volg vanaf het informatiepunt St. Bartholomä National Park het vlakke pad naar de St. Johann en Paul-kapel. Daarna gaat het steil omhoog door het bos, langs een platgetreden pad. Als het bos weer opklaart, bereik je al snel de grindrijke beekbedding voor het sneeuwveld aan de voet van de Watzmann-oostwand. De terugweg is dezelfde route.WAARSCHUWING LEVENSGEVAAR: Betreed de "Eiskapelle" niet! De gletsjerpoort kan instorten.BESTE MAANDEN: mei tot oktoberVEREISTE: Bergschoenen, goede fysieke conditie en stevigheid

13,6 km
    2,2 km/h
    780 m
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Tredzekerheid, stevige schoenen en alpine ervaring vereist.

De Neue Traunsteiner Hütte op de Reiter Alm is alleen te voet bereikbaar. De zogenaamde Wachterlsteig leidt vanaf de wandelparkeerplaats Schwarzbachwacht - ook wel »Wachterl« genoemd - naar het hoogplateau. Volg vanaf de parkeerplaats de borden op wandelpad nr. 470 om bij de klim te komen. Na ongeveer 1,5 uur bereik je een zadel. Daar houd je links aan en …

17,2 km
    3,2 km/h
    690 m
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Volg vanaf de parkeerplaats bij de Wimbachbrücke de borden richting Wimbachschloss. Kort na “Wimbachs Wollstadl” komt u bij een splitsing waar u linksaf de Wimbachklamm opgaat (tegen betaling!). Ofwel door de kloof, ofwel we houden rechts het nu kort zeer steile pad verder het dal in. Beide paden komen korte tijd later samen.Bij de volgende kruising voor de brug …

20,4 km
    2,5 km/h
    1.260 m

U start op de parkeerplaats van Hinterbrand. Vanaf daar volgt u het bospad (nr. 498) richting het middenstation van de Jennerbahn. Sla kort voor het middenstation linksaf het wandelpad 498a op en volg de talrijke kronkelwegen naar de bosweg. Links aanhouden, langs de Mitterkaseralm en over de Jennersattel naar het Carl-von-Stahl-Haus bij het Torrener Joch.Vanaf daar volg je een …

22,3 km
    2,7 km/h
    1.340 m
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Vanaf de parkeerplaats bij Königssee loop je langs het dalstation van de Jennerbahn langs de straat tot de splitsing naar rechts bij de laatste huizen naar de Hochbahnweg (nr. 493) leidt.Op dit schaduwrijke bospad gaat het omhoog naar de bosweg, die u naar rechts volgt tot aan de Königsbachalm (geopend in de zomer). Ga verder op pad nr. 493, langs de Gotzentalalm tot na een lange wandeling naar de Gotzenalm (geopend in de zomer).

13,9 km
    2,2 km/h
    1.270 m
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Vanaf het startpunt bij de parkeerplaats “Wimbachbrücke” wandelpad 441 richting Watzmannhaus volgen. Direct na de brug rechts aanhouden en na ongeveer 500 meter komt u op een bosweg, vanwaar u na nog eens 200 meter bij de tweede splitsing rechtsaf gaat. U volgt het pad langs de Stubenalm naar de Mitterkaseralm naar het klimaatstation. Vanaf hier versmalt de verharde weg tot een bergbeklimming. U volgt deze tot aan het Watzmannhaus (geopend in de zomer). De terugweg is dezelfde route.