Bikepacken

Bikepacking de Slovenië West Loop – De Soča variant

Tristan Bogaard

Toerfiets Collectie van tristanbogaard

Belén en ik keken al lang uit naar de Slovenië West Loop. En nu we deze route eindelijk gereden hebben, hopen we dat je bij jouw volgende fietsavontuur ook voor Slovenië kiest!

De West Loop is gemaakt door Joe Cruz en voert langs de toppen van het Triglav Nationaal Park, de oevers van de Sočarivier (één van de laatste vrij stromende rivieren in Europa) en de wijngaarden en bosgebieden in zuidwest Slovenië.

Naar mijn idee gaat deze meer dan 385 kilometer lange route door de mooiste regio’s van het land. De route klopt als een bus; onderweg passeer je voldoende watertappunten, supermarkten en restaurants en je komt natuurlijk langs de mooiste uitzichtpunten en belangrijkste toeristische attracties. Tel daarbij de talloze sprookjesachtige landschappen op die bijna alleen maar op de fiets te bewonderen zijn. De Slovenië West Loop is een absolute must!

Ten eerste een kleine kanttekening: de oorspronkelijke route neemt een flinke horde bij de Sočavallei, waar je in plaats van de rivier te volgen over technische (single)tracks twee hoge bergkammen beklimt van in totaal zo'n 2000 hoogtemeters. Uit verschillende reacties op het internet over deze route bleek er vraag te zijn naar een gemakkelijker alternatief. Dus besloten wij de 'Soča variant' te documenteren en te rijden. Deze naam heeft overigens niets met een nieuw virus te maken, maar met de rivier die wij volgden.

Daarnaast zal je opvallen als je de routes bestudeert dat er hier en daar wat korte “heen en weertjes” zitten. Belén en ik rijden soms namelijk terug voor een opname. Laat je daar niet door van de wijs brengen als je onze route exact volgt. In onze Tours zijn ook onze wildkampeerplekken en beelden van moeilijke begaanbare stukken, evenals een voorproefje van de uitzichten en waterpunten die je onderweg tegenkomt te vinden.

Bovendien dragen wij veel extra opnamemateriaal met ons mee, waardoor wij er tien fietsdagen over deden. Als je niet zoveel kilo’s mee neemt, kun je de Slovenië West Loop in 6-8 dagen te fietsen. Bekijk onze Tours voor tips in deze Collectie en download de Soča variant van de Slovenië West Loop via de volgende link: komoot.nl/tour/436707287. De originele route van Joe Cruz van bikepacking.com bekijk je hier: komoot.nl/tour/528750857.

Tot slot heb ik drie video-afleveringen gemaakt van de West Loop. Om je een nog betere indruk te geven, kun je de eerste vinden in de eerste Tour omschrijving. Veel plezier West-Looping!

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

De Slovenië West Loop – De Soča variant

Laatste update: ‪18 april 2024

1. Slovenia West Loop - Day 1

Dag een! Nadat we met de trein vanuit Milaan naar Ljubljana waren gegaan, met de Interrail-passen die we gebruiken om routes per trein aan elkaar te naaien, hebben we een enorme lunch gehad bij Loving Hut (een aanrader) en zijn we naar het Tivoli-park gegaan om te gaan rijden de Westlus.

Joe heeft ervoor

Dag twee! Wakker worden in de Sloveense heuvels, naar de eerste kerk van de route klimmen en ontbijten met 360 graden uitzicht was een groot genoegen! De klim naar de kerk is een beetje steil en je moet van je fiets af om het laatste stuk te duwen, maar het is de extra inspanning waard. Het is ook een

Dag 3! Een ruig maar lonend dagje uit op de West Loop-route. We begonnen comfortabel in Škofja Loka nadat we de regen van de vorige dag hadden afgewacht, vrijwel onmiddellijk naar het kasteel in de stad geklommen. Het is een onnodige klim en afdaling, maar schilderachtig en aanbevolen. Er is een leuk

Dag 4! Vandaag werden we wakker bij Jamnik, waarschijnlijk de mooiste kerk van Slovenië. We ontbeten aan de houten tafels voordat we de asfaltweg naar Kropa in de vallei reden - de originele bikepacking-route zou je op een serieuze singeltrack brengen waar we echt geen zin in hadden, en je kunt de foto

Dag 5! Beginnend met een nogal steile duw uit de Radovna-vallei, gingen we snel naar Mojstrana en ontbeten bij de rivier met een mooi uitzicht op de brug. Hier begon voor ons een geweldig fietspad, waardoor we helemaal naar Kranjska Gora konden fietsen met prachtige uitzichten ernaast. Het was vroeger

Dag 6! Wakker worden in een wolk was nog nooit zo mooi. Onze ochtendrit naar de rest van het uitstekende alternatief voor de hoofdweg naar de Vršič-pas was stil, vredig en vol mistige uitzichten. Er is iets heel speciaals aan het mistige boslandschap en we konden niet stoppen met het maken van foto's

Dag 7! Na een comfortabele nacht kamperen op Kamp Trnovo (€ 14 per persoon) gingen we op pad om terug te keren op onze Soča-variant naar de West Loop. Een mooi begin van een zeer zonnige en mooie dag, de rivier en de beroemde Kobarid-brug zien, landelijke steden ontdekken en het een sport maken om weg

Dag 8! Het begon door een mooie smalle weg af te dalen aan de oostkant van de Soča-vallei en Avce binnen te rollen voor het ontbijt in een gemeenschappelijke ruimte buiten de stad was een mooie start van deze lange dag. Gevoed door pap en koffie, bereikten we het laatste stuk van de Soča-variant die

Dag 9! Na een zoete pap en een koffieontbijt op het kerkhof bij de kerk, gingen we op weg om de 600 meter hoge klim af te leggen die ons wachtte in de buurt van Adjovščina, een mix van asfalt en grind. Deze klim is echt een constante, maar was een uitdaging voor mij omdat ik op de weg naar boven worstelde

Dag 10! De laatste dag van ons West Loop-avontuur. We werden wakker in de graslanden bij Cerknica en reden die dag vroeg de stad in, deden wat boodschappen en reden de laatste klim van de West Loop. Er is iets ongelooflijk bevredigends aan een laatste klim, en het was ook op asfalt! Waar Joe Cruz, de

De Dinarische Alpen – Een andere Adriatische Zee

Toerfiets Collectie van Vincent Reboul

Beyond the City – Herontdek je stad!