Lange-afstand-wandelpaden

Van Mexico naar Utah - 43 dagen op de Arizona Trail

Caro "Bandit"

Wandel Collectie van Caro "Bandit"

"Kijk, hier is nog zo'n mooi pad!" Verhit en dorstig rol ik de Grand Canyon uit, en wijs ik met mijn vinger op de routekaart de Arizona Trail aan. Ik weet dan nog niet dat het een van de elf langeafstandswandelpaden in de V.S. is – ook wel bekend als ‘de National Scenic Trails’ – en dat de route een schamele 1300 kilometer lang is. Nogal bedroefd door dat inzicht legde ik het onderwerp "Arizona Trail" toch maar terzijde. Zo lang is mijn vakantie nu ook weer niet. Maar de gedachte laat me nooit helemaal los. Integendeel, het verlangen en de wens groeien om langer dan een paar dagen door de geschiedenis van de wereld te trekken. En ik ben al lang verliefd geworden op Arizona.

Waar een wil is, is een weg. En zo sta ik, zeven jaar na mijn persoonlijke eerste ontdekking van het pad, aan de Mexicaanse grens. Twee maanden lang sjouw ik al mijn belangrijkste bezittingen in een rugzak van 60 liter met me mee. Gewapend met twee wandelstokken, begin ik aan het grootste avontuur van mijn leven tot dan toe, waar ik jullie in deze Collectie mee naartoe neem. Ga met me mee door talloze bergketens (want Arizona is zeker niet alleen maar vlakke woestijn), over oude en nieuwe sneeuwvelden, met ratelslangen en Gila monsters, langs majestueuze saguarocactussen en naar wandelvriendelijke kleine stadjes. En natuurlijk, door de adembenemende Grand Canyon!

Laat me je meenemen in het dagelijkse leven van een Thruhiker, waar je de leukste, gelijkgestemde medewandelaars zult ontmoeten. Thruhikers, dat zijn van die gekke mensen die een langeafstandspad in één stuk van begin tot eind lopen. Die hun eten tellen op calorieën - en zoveel mogelijk dan graag! Die een week lang niet douchen. Die 30 kilometer of meer per dag afleggen. En die dit leven daarna helemaal niet meer willen opgeven.

Een paar feiten: De Arizona Trail loopt door de hele staat Arizona, van de Mexicaanse grens in het zuiden tot Utah in het noorden. Je doorkruist zes bergketens met totaal ongeveer 30.000 hoogtemeters. Op sommige dagen ervaar je in een etmaal zes van de zeven klimaatzones van Noord-Amerika binnen een paar kilometer, door het op en neer gaan van het pad. De nachten blijven bijna altijd koel, soms rond het vriespunt, terwijl de dagtemperaturen gemakkelijk tot boven de 30 graden kunnen oplopen. De beste tijd van het jaar voor het woestijnpad is dan ook de lente, begin tot midden maart. Als je van noord naar zuid wilt lopen, is de herfst de ideale tijd. Water is elk jaar een kritieke factor, waardoor de Arizona Trail een van de meest uitdagende van alle langeafstandspaden in Noord-Amerika is. Eén ding moet hier worden gezegd: hoe helder een beek ook is, je moet het water altijd filteren.

De Collectie volgt de klassieke verdeling van de Arizona Trail in 43 etappes, zodat je deze naar wens kunt wandelen of opsplitsen. Ik laat je zien waar je je voorraden kunt aanvullen, waar je water kunt krijgen en waar je het beste kunt overnachten onder de sterrenhemel. Natuurlijk kun je het pad ook in etappes bewandelen, secties genaamd. De steden Tucson, Phoenix en Flagstaff liggen redelijk dichtbij en zijn goede begin- en eindpunten.

In de woorden van de legendarische Walt Disney: "If you can dream it, you can do it." Dus doe het! Wandel je eigen wandeling.

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

Van Mexico naar Utah – De Arizona National Scenic Trail

Laatste update: ‪18 april 2024

1. Map data © OpenStreetMap contributors

Etappe 1: Huachuca Mountains – De Arizona Trail

Zwaar
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Makkelijk begaanbare paden. Geschikt voor elk niveau.

Hier ben ik. Midden in de woestijn. Na jaren van plannen is het dan eindelijk zover: de dag dat ik begin aan de 1.300 kilometer lange Arizona Trail van Mexico naar Utah. Slechts een smal pad leidt van de Montezuma-pas naar een roestig hek van prikkeldraad dat de Verenigde Staten van Mexico scheidt. Ergens

Zwaar

Vanaf Parker Canyon Lake is het slechts een paar kilometer naar de gelijknamige canyon. Het kabbelen van het beekje, dat van verre te horen is, wekt bij mij opluchting. In dit barre landschap kan een beekje binnen enkele dagen opdrogen. Water is een absoluut schaars goed in Arizona. Een blik op de digitale

Zwaar

Breed, open grasland en een stenig pad dat er doorheen slingert. Een zwarte schaduw verschijnt naast me tussen de struiken. Of de koe banger was voor mij of andersom - waarschijnlijk alleen zij weet het.. Vandaag de dag open ik steeds weer zware ijzeren hekken die het symbool van de Arizona Trail sieren

Zwaar

Na een luie dag in het schattige stadje Patagonië met een heerlijk ontbijt in het enige café en shoppen in het enige winkeltje, gaan we verder naar het noorden. Enkele kilometers voeren over een brede grindweg, dan modderen we soms door het kreupelhout. De Arizona Trail wordt momenteel omgeleid vanwege

Zwaar

De zon schijnt uit de lucht. Maar het is geen verstikkende hitte. Half maart zijn de nachten koud en de dagen aangenaam fris. Soms wandelen we over brede gravelwegen, soms kronkelt de Arizona Trail als een smal pad door droog gras.

Bij Kentucky Camp pauzeren we, kijken naar de oude meubels die goudzoekers

Zwaar

Droog gras, stekelige cactussen, glooiende heuvels en roodbruine rotsen sieren het woestijngedeelte van Las Colinas. Een dag geen bergketen beklimmen is niet zo erg. Maar dat betalen we met de prijs van waterschaarste.

We konden de dichtstbijzijnde bron na de Enzensberg Canyon niet vinden. En veilige

Zwaar

100 mijl zijn gedaan. Dus zo'n 160 kilometer. Op de laatste meters vlak voor de dubbele tanks heb ik het gevoel dat de route niet korter wordt. Mijn gewrichten zijn vandaag weer mijn bottleneck. Wat is dat? Ik ben eigenlijk geoefend. Toegegeven, de stenen en keien die u op de Arizona Trail worden geserveerd

Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Kies je camping verstandig! Dat heb ik vanavond geleerd. Toen ik mijn tent bij het spoor opsloeg, had ik geen idee dat de treinen de hele nacht zouden rammelen. Voelde door mijn tent. Dus het gaat vandaag een beetje uitgeput door. Maar mijn humeur kon niet beter, want vandaag passeren we het Colossal

Zwaar

Vanwege de nabijheid van de rivier pakken we 's ochtends een kletsnatte tent in en gaan we op weg naar de klim naar het Rincon-gebergte - en naar het eerste van twee nationale parken langs de Arizona Trail. We slingeren meer dan 22 kilometer en een frisse 1.600 meter hoogte van de hete cactustuin over

Zwaar

Het is vandaag recorddag! Na twee luie dagen in Manning Camp te hebben doorgebracht, moeten we vandaag de route maken. Per slot van rekening vliegt een van ons over twee dagen terug naar Berlijn. Maar kilometers schrobben betekent ook: gewoon meer zien van het gigantische landschap!

Bij de Redington Road

Zwaar

Dagen van scheiding. Dit gedeelte zou voor mij het meest bewogen van het hele parcours moeten zijn. Na de laatste ongelooflijk mooie kilometers door het canyonlandschap aan de poorten van Tucson moet mijn wandelmaatje vertrekken. Tijd om alleen verder te gaan. Alsof dat nog niet vreemd genoeg was, verlies

Zwaar

Ondanks het zonnige weer fluit er een ijzige wind op de top van Mount Lemmon. Kort voor Summerhaven, het kleine bergdorpje daarboven, ontmoet ik een andere Thruhiker: LarryBoy. Samen staan we met tranen in de ogen voor de pizzeria, waarvan de oven een kwartier geleden is uitgezet. Ik probeer een blikje

Gemiddeld
    Gemiddelde wandeling. Goede conditie vereist. Makkelijk begaanbare paden. Geschikt voor elk niveau.

rrrrr zzzz - ineens ligt ze voor me! Volkomen dromerig liep ik door de glooiende heuvels van Oracle State Park. Soms keek hij naar rechts, soms naar links, met een vrolijk tempo. Het is 16.00 uur en de zon staat al vrij laag. Met een grote schrik spring ik een halve meter achteruit als ik onderweg de

Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Voordat ik op weg ging naar de Mexicaanse grens, gebruikte ik een vrachtwagen om watervoorraden op kritieke punten op te slaan. Dus hier ook. Een van mijn twee waterflessen, waarop mijn naam staat, is half leeg als ik aankom en er zitten hartstickers op buiten.

"Wie steelt water en steekt dan een hart

Zwaar

Ik hou van de Tortilla Mountains. Niet alleen klinkt de naam verdomd heerlijk - het landschap dat perfect is voor een ansichtkaart, laat me ook het dagelijkse leven volledig vergeten. Er zijn hier geen zorgen of ontberingen. Alleen het pad, het geweldige uitzicht en ik. Nou en LarryBoy uit Utah, met

Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

De hitte is gearriveerd in Arizona. De komende dagen zou de thermometer boven de 30 graden moeten stijgen. Gewapend met mijn zilveren paraplu geniet ik van het gedeelte langs de rivier de Gila, dat eruitziet als een westers decor. Majestueuze saguaro-cactussen en oude spoorbruggen sieren het landschap

Zwaar

Er is weer een super warme dag aangebroken. Zelfs voor de normen van Arizona is het eigenlijk te warm voor begin april. We wandelen vandaag ook een van de droogste delen van het hele parcours. Rond het middaguur verstoppen we ons onder een klein struikje en houden we een siësta.

Ook merken we dat de temperatuur

Zwaar

Een gezellig huis verlaten is altijd een beetje een inspanning met een Thruhike. Wanneer Ranger, LarryBoy en ik na onze reis naar Superior worden afgezet bij de trailhead, raken onze paden vrij snel kwijt. "Hike your own hike" is het motto van de langeafstandswandelaars in de VS en betekent zoiets als

Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

In de 19e eeuw zou een Duitse immigrant een rijke goudmijn hebben ontdekt in de Superstition Mountains: de Lost Dutchman Mine. Tot op de dag van vandaag blijven hoopvolle mensen naar de bergketen gaan om de legendarische mijn te zoeken. Ik kan dit veel zeggen: het is niet op de Arizona Trail. 😅

Wat ik

Zwaar

Met een rugzak vol tot barstensvol puf ik van de imposante Roosevelt Lake Bridge de Four Peaks Wilderness in. Elk mooi uitzicht is een goed excuus voor een (foto)pauze. En dat zijn er nogal wat. Tot Buckhorn Creek, de gekozen slaapplaats, is het twaalf kilometer met een hoogte van 700 meter als wat aanvoelt