Napels naar Noordkaap — Twee vrienden, één doel en veel ijsjes

Chiara

Toerfiets Collectie van NORTH STAR PEDALING

Wat zou je doen als je een paar maanden vrij kan nemen van werk?

Voor ons was deze vraag vrij eenvoudig te beantwoorden: "een fietsreis dwars door Europa en elke dag een ijsje in een andere stad eten"!

Wij zijn Jenni uit Finland en Chiara uit Duitsland, twee vrouwen van begin dertig die dol zijn op fietsen - en op ijs eten.

We hebben elkaar en onze passie voor fietsen gevonden tijdens het werken voor een sportkledingbedrijf in het zuiden van Duitsland. Toen we allebei begonnen met het plannen van een sabbatical, realiseerden we ons al snel dat onze ideeën over wat te doen met onze vrije tijd behoorlijk op één lijn lagen.

Daarom hebben we besloten om drie maanden samen te fietsen, van Italië naar het meest noordelijke puntje van het vasteland van Europa: de Noordkaap.

Op weg naar het noorden en omdat we de vrijheid van fietsen willen delen met andere vrouwen, hadden we besloten om tijdens de reis donaties in te zamelen voor #BIKEYGEES e.V.*. Met dit doel voor ogen en gesteund door vrienden, familie en de fietsgemeenschap bedachten we een naam voor ons project: NORTH STAR - Collective Pedaling.

Na een paar maanden van plannen begonnen we ons avontuur op 1 mei 2021 vanuit de Italiaanse stad Napels en eindigden we op de Noordkaap in Noorwegen op 30 juli. In totaal hebben we 70 dagen gefietst en eens per week een rustdag genomen. Omdat we zoveel mogelijk van Europa wilden zien en tegelijkertijd midden in een pandemie zaten, moesten we onze route onderweg een paar keer aanpassen. Het avontuur leidde ons door 11 landen en over de Baltische Zee, waarbij we 6.600 kilometer hebben afgelegd. Onderweg werden we op sommige stukken vergezeld door vrienden.

Dit is een verhaal over fietsen, vriendschap, gemeenschap en de drang om nog veel meer vrouwen aan te moedigen om op de fiets te springen

Als je meer wilt weten over #BIKEYGEES e.V, ga dan naar betterplace.org/de/projects/52453-bikeygees-e-v-frauen-radfahrtraining of Instagram via bikeygees.org/en.

1. Quarantini-tiny ride

Onze eerste rit was een regenachtige en rotsachtige (geplaveide) start. We hebben deze route van de luchthaven van Napels naar Pompeii in onze collectie opgenomen, omdat we aanvankelijk van plan waren een zuidelijke lus te maken voor het begin van onze reis, waarbij we de kust van Amalfi zouden verkennen

Officiële eerste rit van onze tour richting Noordkaap!

De start van deze route is hetzelfde als van de luchthaven van Napels naar Pompeii, maar dan omgekeerd. Veel kasseien en verkeer.

Na 25 kilometer rijden bereikten we het stadscentrum van Napels. Fietsen is er zeker niet voor iedereen met zwakke zenuwen

Dag twee van onze tour bood veel kilometers langs kustwegen en prachtige uitzichten. Zorg ervoor dat je lichten opgeladen en klaar zijn, want er waren onderweg nogal wat tunnels, sommige zonder verlichting.

Voor onze dagelijkse portie ijs besloten we te stoppen in een klein dorpje genaamd Sperlonga. Het

De ochtend van dag drie begon met een 30 kilometer lange kustlijn van Latina.

In plaats van alleen op de boulevard te blijven, wisselden we steeds heen en weer tussen de kustweg en een grindpad parallel aan de andere kant van de meren. Mooi weer en weinig verkeer maakten dit een super leuk segment.

Ongeveer

Dag vier was een avontuur!

Veel verkeer, grote wegen en verwarrende straatuitlijningen maakten het een hele missie om Rome te verlaten. Maar toen we eenmaal de stad uit waren, konden we ontspannen en genieten van het weelderige groene landschap.

Na een paar zeer zware beklimmingen (gedeeltelijk met onze

Na onze gravelavonturen van de vorige dag hebben we onze route voor dag vijf aangepast en voornamelijk op de weg gebleven.

Dit werkte heel goed tot kilometer 40 toen Chiara werd aangereden door een klein Piaggio driewielig voertuig. Is er een meer Italiaanse manier om te crashen?!

Gelukkig waren zowel

Na regen komt zon! Dag zes begon met een prachtige zonsopgang en een snelle ochtendduik in het meer voordat we al onze spullen opdroogden en inpakten om richting Florence te gaan.

Onze hoogtepunten van de dag waren de beruchte Toscaanse landschappen en een geweldige afdaling bij kilometer 59. Maar wees

In plaats van een rustdag in Florence te hebben, besloten we om van het goede weer te profiteren en op dag zeven door te fietsen naar Pisa.

Terwijl we genoten van de prachtige Toscaanse glooiende heuvels hadden we een stevige tegenwind.

Blij met een pauze, stopten we in Empoli waar we snacks en onze dagelijkse

Op rijdag nummer acht hebben we onze route aangepast om door het prachtige Parco Regionale Migliarino net buiten de stad Pisa te leiden.

We hebben niet alleen genoten van het weelderige bos, kronkelende grindpaden en uitzicht op de Apuaanse Alpen maar ook eindelijk een welverdiende rugwind!

Nadat we het

Waarschijnlijk een van de meest regenachtige en enge dagen van onze hele reis. Als we 's ochtends La Spezia verlaten en onze eerste klim beginnen, hadden de stomende wegen, de mistige lucht en het weelderige groen van de bomen gemakkelijk kunnen worden aangezien voor een meer tropische omgeving.

Toen

Kort en zoet! Op dag tien hadden we een late start aangezien er nog maar 45 kilometer naar Genua voor de boeg lag.

De rotsachtige kustlijn en de turquoise zee van de Italiaanse Rivièra ontvouwden zich recht voor ons.

Het weer zat deze keer mee, dus stopten we voor broodjes en koffie in de zon bij Recco

Op dag elf kregen we te maken met de typische problemen om uit een grote stad te komen. Er was veel verkeer en we merkten dat onze hartslag tot het uiterste ging totdat we eindelijk onze weg uit het stadscentrum vonden!

We waren blij dat er die dag een lang stuk fietspad langs de kust was, hoewel we op

Deze route leidt je door drie landen, over twee grenzen en wat voelde als honderd tunnels. Het goede nieuws is dat tenminste één van deze tunnels, net buiten San Remo, puur voor fietsers is!

Na 70 km kustwegen en fietspaden en tunnels verlieten we Italië en kwamen we in het tweede land van onze reis

Na een mooie dag op het strand begon onze rijdag nummer 13 met 40 km langs de kust. Een deel van de weg reden we over nieuw aangelegde fietspaden en de rest over de weg.

Net na het passeren van Cannes sloegen we rechtsaf het prachtige Parc naturel régional des Préalpes d'Azur in. Op onze afdaling na de

In de ochtend van dag 14 werden we wakker met een geweldig mistig uitzicht op de bergen en een geweldig ontbijt verzorgd door onze gastheren.

Ook al was het een korte dag met 59 kilometer en 850 hoogtemeters in totaal, het was een bijzondere. Het grootste deel van de route loopt langs militair terrein

Dag 15 was niet alleen een van de mooiste dagen, maar ook een met de meest uitdagende gravelritten.

Fietsend langs het Lac de Sainte-Croix genoten we nog een keer van het uitzicht op het perfect turquoise water en prachtige bergformaties voordat we een heel mooie grindweg naderden.

Al snel werd de weg

We werden 's ochtends wakker met lichte regen die gelukkig vervaagde tijdens de eerste 30 kilometer van onze route, dus toen we in de stad Serres aankwamen voor een kopje koffie, werden we verwelkomd door een stralende zon.

Het grootste deel van de dag reden we over drukke wegen langs groene velden en

In gesprek met de campingeigenaar besloten we om 's ochtends de grote weg te vermijden en in plaats daarvan de Col de La Croix-Haute te beklimmen.

Het advies wierp zijn vruchten af en we genoten van rustige landweggetjes, groene uitzichten op de bergen en enkele besneeuwde toppen in de verte.

Onze tweede

Dag 18 was speciaal: voor de eerste keer hadden we een vriend die ons vergezelde op ons grote avontuur, wat echt een leuke toevoeging was! Samen met Luise verlieten we 's ochtends het huis van haar broer.

In theorie zou dit geen erg zware dag zijn geweest als het niet voor alle tegenslagen was die ons

Na een rustdag aan het meer waren we allemaal enthousiast om onze reis voort te zetten. Op deze dag zijn we het prachtige Jura National Park binnengegaan en hebben we de Col de la Croix de la Serra beklommen, een lange klim van ongeveer 15 km.

Er was nauwelijks verkeer, maar veel koeien, dus begonnen

Fiets in de voetsporen van de Romeinen – De Via Romana

Toerfiets Collectie van Hannah

Bikepacking weekenden: onverhard de Nederlandse natuur in