Vitaltouren Soonwald und Nahe

Veronika 2020

Collectie van Veronika 2020

Vitaltouren - wandern Sie sich fit!
Im Soonwald und entlang der Nahe wurden in Rheinland-Pfalz verschiedene Premiumrundwanderwege angelegt - die Vitaltouren. 18 sind es inzwischen und ich habe sie alle erwandert. Ganz neu ist "Mit Krebs und Karer unterwäschs", die erst Anfang April 2023 eingeweiht wurde.
Der Naturpark Soonwald-Nahe, durch den auch der Soonwaldsteig verläuft, bietet Schatten spendende Waldgebiete, das Weinanbaugebiet Nahe, Höhenzüge des Soonwalds und Sehenswürdigkeiten in den Städten, Orten und Gemeinden Spaß.
Die Wege sind zwischen 8,7 km und 19,6 km lang und vom Schwierigkeitsgrad unterschiedlich.
Und sie gehören definitiv zu meinen Lieblingstouren - insbesondere die rund um Bad Kreuznach mit Blick auf die Nahe und den Rotenfels.

1. Vitaltour Bärenroute

-- km/h

We hebben deze vitale tour kort voor mijn Komoot-tijd gedaan, dus ik heb de tour geïmporteerd en de foto's toegevoegd - dus ze staan niet allemaal op de juiste plaats.

Bospaden, prachtige vergezichten, spleten en weilanden - een zeer mooie tocht.

wanderinstitut.de/premiumwege/rheinland-pfalz/baerenroute

Het duurde 3 jaar voordat we hier eindelijk weer waren - en waarschijnlijk alleen omdat we een afspraak hadden met vrienden. In 2021 behaalde het pad de derde plaats in het wandelmagazine - meer dan verdiend. Ik wist dat de route geweldig was (het was een van mijn eerste Komoot-tours) - maar ik kon me

4. De vitale tour "Mysterious Lviv" is geweldig. Vrijwel alleen bospaden en sensationele panorama's. We begonnen op de parkeerplaats van het bos Schmittenstollen. De tour is goed bewegwijzerd, je hoeft alleen de borden te volgen en er zijn verschillende manieren om te beginnen. De normale afstand is ongeveer

Het is alweer ruim 3 jaar geleden dat we deze vitaliteitstour deden, maar vandaag was het weer zover. We begonnen bij de wandelparkeerplaats Kyrburg en namen vervolgens de omweg naar het kasteel, dat u niet mag missen. We vervolgden onze weg door het prachtige en aangenaam koele Trübenbachtal. Na ongeveer

6. 14,4 km
    -- km/h

Ik heb de tour voor Komoot gedaan en daarna via gpx overgezet en de foto's geüpload. Hierdoor kunnen niet alle foto's op de juiste plek staan.

Een zeer mooie afwisselende en schilderachtige tocht met de Kirner Dolomieten, geweldige kastelen en het Trübenbachtal.

Ik moet toegeven dat de vitale tours een van mijn absolute favoriete tours zijn. Niet omdat ze perfect bewegwijzerd zijn en zelfs ik kan de borden niet over het hoofd zien - nee, ik vind de paden die zelden over brede of verharde stukken leiden, de panoramische uitzichten, de bosgedeelten en de vaak

8. Vandaag was het de beurt aan Michels Vitaltour, een van de mooie en goed bewegwijzerde vitale tochten in de Nahe. We begonnen bij de Michels Walderlebnis bosparkeerplaats in Stromberg-Schindelbach. Je kunt de tour in beide richtingen doen, we liepen zo dat de Stromberger Klamm aan het einde was, wat

9. Droog van boven en niet te veel modder van onder: de Vitaltour Wine, Stone and Colors was de perfecte keuze voor vandaag.

De geologische bijzonderheden rond Wallhausen in het Soonwald gaven de Vitaltour zijn naam: het gaat om stenen. Deze vormen verschillende kleuren - van zilvergrijs fylliet tot groene

Vandaag was het de beurt aan de vitale toer Rheingrafenstein. Gespecificeerd met 15,5 km, een goede 400 hm en ongeveer 5 uur wandelen. Nadat ik er eindelijk in was geslaagd mijn mobiele telefoon correct in te stellen, werd de tour eigenlijk correct opgenomen. We begonnen bij Amusement Park Kuhberg en

Een mooie afwisselende tocht, eerst over mooie bospaden en op delen van de Rottentour - de bosavonturenroute vanaf Langenlonsheim, later komen daar wijngaarden en akkers bij. . De kleinere beklimmingen komen pas in het latere deel van de tour, maar ze zijn gemakkelijk te beheren. De horizon was niet

The rain radar was decisive for the choice of the hiking trail today. Around the Kirn it shouldn't be that bad and in fact it only rained slightly from KM 8-11.

The Vitaltour Felsengarten is indicated at 13.8 km and 400 m altitude and is described as difficult in the flyer.

We wanted to start at the specified

Het Hermit Path is geen bijzonder lange vitale tocht en ook niet erg veeleisend, maar het is een zeer schilderachtige tocht met glooiende heuvels, ruige kliffen, wijnbouw en ongerepte natuur. De route is zeer goed aangegeven.

We begonnen bij de rotshermitage, een werkelijk indrukwekkende plek - een monument

14. Vandaag was het de beurt aan de prachtige vitaltour Rotenfels.

Volgens de beschrijving heeft de tocht een lengte van 16,5 km en ruim 600 hoogtemeters. We hebben er 5 uur over gedaan.

ich-geh-wandern.de/vitaltour-rotenfels-bei-bad-kreuznach-nahetal

Helaas registreert mijn Komoot de route of het aantal kilometers

Vitale tochten in een dubbel pakket: Omdat de vitale tochten met 9 en 7 kilometer te kort voor ons zijn, hebben we er vandaag twee bij elkaar gepakt. Eerst gingen we op de Schlossweg en daarna reden we naar het volgende startpunt in Hergenfeld. De vitale tocht Kuckucksweg voert door prachtige bossen

En de vitale rondleidingen gaan door. Voor vandaag hadden we er twee gepland, want rondjes van 9 en 7 km zijn voor ons te kort als we ook nog moeten "reizen". Eerst zijn we op de vitale tocht Schlossweg.

De tocht door Bockenauer Schweiz behoort tot de reeks van vitale tochten in het natuurpark Soonwald

Als we bezoek hebben, gaan we graag naar de hoek van Bad Kreuznach en Bad Münster, omdat ik het gebied rond de Rotenfels altijd geweldig vind. Vandaag hebben we de VitalTour Ebernburg gedaan, die is gespecificeerd als 15 km en iets meer dan 300 HM. We begonnen bij de wandelparkeerplaats voor de Ebernburg

Nieuws 20 december 2023:

In 2024 nemen wij weer deel aan movementhilft.de en hebben wij de groep “RheinHessen-Komootianten” geregistreerd. Rennen, wandelen en wandelen voor het goede doel. Wij willen zoveel mogelijk kilometers verzamelen voor een goed doel. Een groep kan uit 20 deelnemers bestaan. Schrijf

Mijn 15e vitale tour - het enige dat nu nog ontbreekt is "Um die Wüstung" - waar we het een beetje moeilijk mee hebben omdat we al op delen van de tour zijn geweest en het ziet er niet zo veelbelovend uit. Maar hoe dan ook - hoewel ik in deze tijd van het jaar eigenlijk zonder al te lange tochten wil

Vitaltour de 16. - Ik heb deze vitale tour pas gisteren ontdekt en vandaag zijn we rechtdoor gegaan. De tocht met een lengte van ca. 14 km werd door het Duitse wandelinstituut met 80 punten beoordeeld en pas in september 2021 gecertificeerd. Wanneer het precies klaar was, kan ik nergens vinden. De borden

Vandaag gingen we op de 17e van de 18 vitaliteitstochten. We stelden het op de een of andere manier altijd uit omdat de 15 km lange tocht niet bijzonder spannend zou zijn en we de laatste kilometers van de vitaliteitstocht langs de Schlossweg al kenden. De gecertificeerde tour kreeg 54 ervaringspunten