komoot
  • Inspiratie
  • Routeplanner
  • Features
Inspiratie

Africa Solo — Van Caïro naar Kaapstad in 41 dagen

Mark Beaumont

Africa Solo — Van Caïro naar Kaapstad in 41 dagen

Wielren Collectie van Mark Beaumont

42

Tours

503:42 h

10.890 km

59.660 m

In het voorjaar van 2015 vertrok ik vanuit het bruisende hart van Caïro in Egypte om een Guiness Wereldrecord te pakken: de lengte van Afrika van Caïro naar Kaapstad. Het laatste record stond op 59 dagen, 8 uur en 30 minuten, en was van slechts een maand voor mijn geplande start.

Met 10.863 kilometer is Caïro naar Kaapstad driemaal de afstand van de Tour de France, tweemaal de afstand van The Race Across America en zitten er precies tien ‘Everests’ aan klimwerk in. Ik wilde het alleen en zonder ondersteuning doen, in minder dan 50 dagen, waarbij ik elke dag gemiddeld 241 km zou rijden.

Afrika op de fiets doorkruisen is zoveel meer dan alleen een fysieke uitdaging. Cultuur- en taalbarrières, ziekte, uitdroging, slechte wegomstandigheden, extreem weer, het ontbreken van vervangende fietsonderdelen, burgerlijke onrust, corruptie, zelfs stenen gooien en poging tot diefstal: dit beloofde op veel fronten een uitdaging te gaan worden.

Africa Solo was mijn terugkeer naar de fiets. Zes jaar voorbereiding om als snelste fietser de wereld te circumnavigeren kwam abrupt tot een einde bij het drama op de Atlantische oceaan. Ik ging een onzekere en enge tijd tegemoet en moest een keuze maken of ik definitief met pensioen ging als atleet, of juist zou proberen om beter te worden dan ooit tevoren.

Je hebt vast al geraden dat Africa Solo nooit het einddoel was, het was geen op zichzelf staand avontuur, maar in feite een bouwsteen voor een nieuw groots plan dat langzaam maar zeker werkelijk werd: De wereld rond in 80 dagen.

In deze Collectie vind je mijn verhaal van Africa Solo: in 41 dagen, 10 uur en 22 minuten, 10.882 kilometer, 439 uur in het zadel - soms tot 16 uur per dag - en 58.020 hoogtemeters door acht landen: Egypte, Soedan, Ethiopië, Kenia, Tanzania, Zambia, Botswana en Zuid-Afrika.

Op de kaart

loading
loading

Tours & Highlights

  • 08:45
    204 km
    23,2 km/h
    920 m
    920 m

    Ik had niet eens een plattegrond van de route vanuit Caïro, maar er was een deskundige groep plaatselijke bewoners samengesteld om me de weg te wijzen en me te beschermen tegen het verkeer toen ik de stad op de eerste dag verliet.

    

    Het plan was ongeveer 150 mijl voor de komende 45 dagen, en de klok tikte

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

    Aanpassen
    Bekijken
  • 09:57
    266 km
    26,8 km/h
    730 m
    720 m

    Ik was al lang voor het ontbijt op pad om het meeste uit de daglichturen te halen. Ik had goed geslapen en voelde me geweldig, en het eerste licht is altijd de meest magische tijd om te rijden.

    

    De wind veranderde om ongeveer 9.00 uur van richting om me wat extra snelheid te geven, terwijl ik de kustlijn

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • Meld je aan om dit soort plekken te ontdekken

    Krijg aanbevelingen over de beste singletracks, bergtoppen en vele andere mooie outdoorplekken.

  • 12:42
    280 km
    22,0 km/h
    1.120 m
    1.050 m

    De eerste 40 km bleef ik langs de kust naar Safaga, waar ik landinwaarts keerde en het vlakke land verliet. Ik was extatisch om alleen op de openbare weg te zijn na acht maanden training en planning. Maar dit duurde niet lang: na 6km stond de politie me op te wachten bij de eerste controlepost.

    

    Verder

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 10:02
    213 km
    21,2 km/h
    320 m
    260 m

    Gelukkig was Luxor naar Aswan relatief beschaafd in termen van ambitie - slechts 213 km. Ik zou niet verder kunnen gaan, al zou ik dat willen. Ik was nu in het hart van Opper-Egypte - in mijn gedachten een verwarrende naam als bovenste suggereert noord, terwijl het eigenlijk verwijst naar de Boven-Nijl

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 10:47
    281 km
    26,1 km/h
    820 m
    690 m

    Het vroege ochtendlicht gaf me een ansichtkaartscène over de Nijl naar een eiland waar de beroemde Britse generaal Lord Kitchener overwinterde en waar nu een botanische tuin is. Wat zou dat uitzicht veranderen!

    

    De ochtend leek eindeloze overvallen te bevatten van de politie-escorte, maar na de damovergang

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 13:45
    266 km
    19,4 km/h
    910 m
    910 m

    Er waren meerdere veerboottijden voor de oversteek van het Nassermeer om de dag te beginnen, en twee aanbieders, een militair en de andere burger. Mohammed had voor de militaire gezorgd, aangezien die op de oostelijke oever aan een asfaltweg aanmeerde; de andere zou me hebben achtergelaten met een stuk

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 12:06
    322 km
    26,6 km/h
    680 m
    620 m

    Veertig minuten later reed ik bij het eerste licht het pension uit. Rechts van mij langs een kleine oever, tot mijn stomme verbazing, was de Nijl. Op slechts vijftien meter afstand, volkomen stil en weids, stroomde het sereen. Toen ik 's nachts was aangekomen, had ik geen idee dat het daar was, hoewel

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 12:36
    348 km
    27,6 km/h
    800 m
    610 m

    Toen ik 's ochtends vertrok, draaide de hoofdweg geleidelijk naar het oosten en kwam de wind uit het noordoosten. In de loop van de nacht was dit zover gegroeid dat Midhat tegen het einde van de ochtend waarschuwde voor een haboob, een zandstorm. De eerste 50 km werd ik gelukkig beschermd tegen het ergste

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 11:18
    277 km
    24,5 km/h
    450 m
    390 m

    Ik bereikte Omdurman, een enorme stad waar ik nog nooit van had gehoord, in een geweldige tijd. Het beslaat de westelijke oever van de Nijl, terwijl Khartoum in het oosten ligt. Hier ontmoeten de Blauwe en Witte Nijl elkaar, beter te omschrijven als de bruine en modderige Nijl en de iets helderdere en

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 10:16
    232 km
    22,6 km/h
    570 m
    350 m

    De weg naar Gedaref liep bijna pal naar het oosten, waardoor ik de hele dag tegenwind zou hebben. De eerste 45 mijl gaven me wat tijd om vermoeide benen op te warmen toen de weg naar het zuidoosten ging voordat hij overstag ging. Ik was ook de hele dag aan het klimmen - niets steils, maar afwijkend van

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 11:07
    204 km
    18,3 km/h
    830 m
    640 m

    Gedaref is aan drie kanten omgeven door heuvels en heeft nog steeds een dagelijkse markt, beroemd om zijn sesamzaadveiling. Het is nu ook een universiteitsstad maar vooral bekend als handelspost, de laatste stop of eerste aanloophaven in Ethiopië.

    

    Er waren 6 kilometer om terug te keren naar de weg naar

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 12:14
    231 km
    18,9 km/h
    3.700 m
    2.600 m

    Die eerste volle dag in Ethiopië was verreweg de zwaarste tot nu toe. De Gonder-stijging, een eigenaardige naam voor de grootste klim op mijn route, begon op het moment dat ik Maganan verliet en klom over de volgende 150 km naar een hoogte van meer dan 2.000 meter bij Azezo bij de afslag naar de stad

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 12:20
    264 km
    21,4 km/h
    2.080 m
    2.130 m

    Om 6.26 uur, toen ik de Garmin startte en Addis Zemen uitreed, kon ik niet denken aan de volgende twaalf uur in het zadel, maar ik kon me concentreren op het vinden van het ontbijt - dat was ver genoeg.

    

    Het was verder dan ik had gehoopt, maar gelukkig een rollende en snelle 30 km tot een zeer vergelijkbare

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 11:51
    193 km
    16,3 km/h
    3.390 m
    2.770 m

    Ik werd wakker met de klieren in mijn keel erg gezwollen en een krakende hoofdpijn - een beetje uitdroging te oordelen naar mijn plas. Ik dronk evenveel bruisend water als water, wat walgelijk was, maar vaak de enige beschikbare vloeistof. Vier eieren later en ik was om 6.30 uur onderweg.

    

    De Blauwe Nijlkloof

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 12:11
    243 km
    19,9 km/h
    2.460 m
    2.990 m

    Na 's nachts ziek te zijn geweest, was het rijden grimmig, vooral omdat ik me zo zwak voelde, maar ook vanwege het aanhoudende ongemak in mijn maag en de noodzaak om te blijven stoppen. Psychisch was het het laagste dat ik was geweest, ook al wist ik dat dit slechts de kater was van een zware dag en

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 12:14
    251 km
    20,5 km/h
    1.240 m
    1.270 m

    Onvermijdelijk voelde ik me 's ochtends behoorlijk ruw en slaapgebrek. Mijn achterkant en handen waren pijnlijk, en mijn ingewanden waren echt aan het worstelen. Ik had diarree en voelde me uitgeput. Maar er was veel om naar uit te kijken. Ik was nu ten zuiden van de Hooglanden, voorbij Addis, en had

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 11:50
    144 km
    12,2 km/h
    2.320 m
    1.960 m

    142 kilometer in 12 uur en 2.229 hoogtemeters. Nachtmerriedag, back-up op 2550 meter! Veel klimmen, wat ik niet had verwacht. Ze graven de hele weg naar de grens op. Ik had 70 kilometer afgelegd tijdens de lunch – kruipend en bezorgd over fiets en banden. Ik had ook twee lekke banden - na een half uur

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 11:30
    196 km
    17,0 km/h
    1.790 m
    2.500 m

    Om zes uur 's ochtends, bij het eerste licht, vertrok ik, vastbesloten om betere kilometers te maken. De regen was 's nachts opgehouden en stilstaand water was gedeeltelijk weggevloeid, waardoor de modder dichter was, maar het was nog lang niet opgedroogd.

    

    Het bleek een geweldige dag van contrasten te

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 12:36
    225 km
    17,8 km/h
    1.140 m
    1.860 m

    Om zes uur stond ik op het punt om weg te rijden toen ik zag dat de voorband zacht was. Het was niet vlak, dus ik pompte het op en hoopte op het beste. Het was koud in mijn natte kit en ik wilde gewoon beginnen. Ik was om 6.40 uur onderweg.

    

    Het was ongeveer 100 mijl naar de grens en ik kon niet wachten

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • 12:37
    219 km
    17,4 km/h
    1.260 m
    1.430 m

    Ik sliep beter, maar had 's ochtends nog steeds last van diarree en een verkoudheid. Aanvankelijk dacht ik dat het gewoon een benauwd hoofd was van de verstikkende kamer, maar al met al was het een week van zwakte geweest, en ik verlangde naar wat gladde teer en een vaste maag.

    

    Mijn wens werd om te beginnen

    vertaald doorOrigineel tonen

    van Mark Beaumont

  • Meer Tours & Highlights

Vind je deze Collectie leuk?

Reacties

    loading

Collectie-statistieken

  • Tours
    42
  • Afstand
    10.890 km
  • Tijdsduur
    503:42 h
  • Hoogtemeters
    59.660 m

Dit vind je misschien ook leuk

De wereld rond in 80 dagen

Wielren Collectie van Mark Beaumont

Migration Gravel Race – De wildste gravel race ter wereld

Wielren Collectie van Laurens ten Dam

Just Around The Corner – Het beste van Zuidwest-Engeland

Toerfiets Collectie van Vedangi

Bikepacken door de bergen en woestijnen van Andalucía

Toerfiets Collectie van Katie-Jane L'Herpiniere

Inspiratie

Africa Solo — Van Caïro naar Kaapstad in 41 dagen

Wat we bieden

Inspiratie
GebruiksvoorwaardenPrivacybeleidCommunityrichtlijnenBeloning voor het vinden van security vulnerabilities Bedrijfsinformatie