Bikepacken

Bikepacking in India – De Spiti Vallei

Sara & Andreas / projectpedalfurther

Toerfiets Collectie van Sara & Andreas / projectpedalfurther

Tijdens ons bikepacking-avontuur door India hoorden we vele positieve berichten over de Spiti-vallei. Toen we over Kunzum La Pass reden vanaf de Leh-Manali Highway hadden we hoge verwachtingen over de vallei. Deze koude woestijnbergvallei vertaalt zich als 'het middenland', tussen Tibet en India

Voordat we naar de Spiti-vallei kwamen, reden we over de Leh-Manali Highway. De Collectie vind je hier: komoot.com/collection/1069129.

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

De Spiti Vallei

Laatste update: ‪18 april 2024

Tours & Highlights

1. Koksar - Chotta Dara

In Kirgizië hadden we vaak te maken met onweer, maar tot nu toe was India rustig. Dit veranderde toen we kort na Koksar de Leh-Manali Highway verlieten en richting de Spiti-vallei reden. Wat ook veranderde was het wegdek. Van relatief goed asfalt terug naar ruw grind waardoor we weer een stuk langzamer

De regen tijdens de nacht was niet sterk en de volgende ochtend werden we weer wakker met een blauwe lucht. Perfecte omstandigheden om over onze laatste hoge bergpas in India te rijden, de machtige Kunzum La (4590 m). We hielden helemaal van de klim naar de pas, met glad grind en nauwelijks verkeer

De volgende dag had een aantal verrassingen voor ons in petto:

Na de super ruige afdaling van de dag ervoor volgden we een aanbeveling van de lokale bevolking en verlieten we de hoofdweg om te zien of de weg aan de andere kant van de rivier echt geasfalteerd was en een betere optie was. Het bleek dat

In Kirgizië hadden we in nogal wat homestays verbleven, omdat ze in de dorpen vaak de enige optie waren naast de tent. Niet zo in het noorden van India, waar je talloze pensions, hotels en dhaba's vindt. Toen ons werd verteld om de omweg naar Lahlung te nemen en bij een gastgezin te verblijven, konden

Na een rustige en vredige nachtrust verlieten we Lahlung en gingen via Dankhar terug naar de hoofdweg, waar een klooster is gebouwd op een 300 meter hoge uitloper met uitzicht op de vallei. De volgende stop zou Tabo zijn.

In Tabo ontmoetten we een man van middelbare leeftijd die eruitzag als een local

Voordat we de Spiti Valley verlieten, wachtte ons nog een laatste grote uitdaging. Door aardverschuivingen is de weg naar beneden in de vallei niet meer begaanbaar, dus moesten we nog 1000m klimmen en via Nakho rijden. Ook deze weg leek ons niet erg veilig, overal lagen stenen op de weg en keer op keer

Fietstochten zijn niet altijd 'de droom leven', hoewel het misschien wel zo lijkt als je naar foto's en berichten kijkt van mensen die dat doen. De dag dat we Spiti Valley verlieten, hadden we een grote ruzie over waar we de nacht zouden doorbrengen. Dit resulteerde in een etappe die veel langer was

Na deze vermoeiende etappe naar Rekong Peo kozen we ervoor om de volgende twee dagen in Kalpa door te brengen en uit te rusten voordat we verder gingen richting Shimla.

Kalpa is een mooi dorp met een adembenemend berglandschap. We brachten de tijd door met rondlopen en onze buiken vullen met de beste Chowmein van de hele reis.

De rit van Kalpa naar Rampur was indrukwekkend. De kloof was op sommige plaatsen ongelooflijk steil en de weg knalde gewoon de rots in. We waren dankbaar, we konden onze eigen gang gaan en hoefden dit stuk niet met een bus af te leggen.

Rampur was de grootste plaats sinds we Leh verlieten. We zochten

"Laten we de bus nemen, ik heb geen zin om in veel verkeer, mist en eindeloos klimmen te rijden vandaag. Daar zijn we te laat voor begonnen!" "Ok, als we een bus kunnen stoppen die ons en de fietsen brengt, waarom niet?" Dat was ons gesprek tijdens de lunch, 100 km voor Shimla in een klein dorpje aan

12. Abzweigung

Toerfiets Highlight

Sla af naar de Spiti-vallei via Kunzum La.

13. Valley

Toerfiets Highlight

Ruwe onverharde weg. Veel rivierovergangen.

14. Glacier view

Toerfiets Highlight

De vallei aan de linkerkant leidt naar Manali. Het is een populaire trektocht maar geen idee of het met de fietsen zou kunnen.

15. Kunzum La

Toerfiets Highlight

De ingang van de Spiti-vallei.

16. Switchbacks

Toerfiets Highlight

Vermoeiende klim maar mooi.

17. Alternative Route

Toerfiets Highlight

Meer klimmen dan de hoofdweg maar de moeite waard.

18. Pass

Toerfiets Highlight

Hoogste punt op de alternatieve route naar Kaza.

19. Hotel Deyzor

Toerfiets Highlight

Mooi pension en briljante eigenaar!