Hüttentouren mit Kindern

Steffi | a daily travel mate

Collectie van Steffi | a daily travel mate

In dieser Collection findest Du alle Hüttenübernachtungen, die wir mit unseren Kindern bisher gemacht haben. Viele weitere Infos dazu auf meinem Blog: adailytravelmate.com/huettenwanderung-mit-kindern-tippsEine Hüttenwanderung mit Kindern ist ein ganz besonderes Abenteuer. In einer Berghütte zu übernachten ist ein Erlebnis, das Kinder so schnell nicht wieder vergessen werden. Es kann sogar sein, dass hier der Grundstein für eine lebenslange Wanderbegeisterung gelegt wird – zumindest hoffe ich das. Ich selbst liebe Hüttenwanderungen: Sonnenuntergänge in den Bergen sind für mich magische Momente und die Ruhe, wenn die letzten Tageswanderer nach Hause zurückkehren und die Natur in den Bergen noch friedlicher erscheint, ist unbeschreiblich erholsam.Meine große Tochter hat bereits kurz nach ihrem zweiten Geburtstag auf ihrer ersten Hütte übernachtet und seither planen wir jedes Jahr mehrere Hüttenübernachtungen mit unseren Kindern (mittlerweile sind es zwei) fest in unsere Urlaubsplanung ein.

1. Almübernachtung mit Kindern: Stie-Alm Tag1

Met de auto rijdt u naar de parkeerplaats van de Brauneck bergbaan (ca. 60 km van München, reistijd 1 uur). Als alternatief kunt u de BOB (Bayerische Oberlandbahn) naar Lenggries nemen en vanaf het treinstation bus 9564a naar de Brauneckbahn nemen.

De reis met de Brauneck-kabelbaan duurt ongeveer 15

2. Na het ontbijt met bergkaas van onze eigen kaasmakerij en heerlijke roerei pakken we onze spullen en wachten. Op wat? Op naar beter weer. Helaas regent het nu al weer, maar om 10:00 kunnen we dan eindelijk gaan wandelen.

Vanaf de hut gaat het steil omhoog over een zeer stenig bospad.

Als we het einde van

4. De wandeling is matig zwaar voor kinderen (tredigheid en hoogtevrees zijn vereist). Het pad is spannend omdat het nauwelijks op een bospad loopt en de kinderen hier en daar stevigheid moeten oefenen. Een deel van het pad loopt langs een smal pad langs de helling, hier is aandacht voor nodig. Onze 4-jarige

5. De weg naar het kruis op de top mag u niet missen. De weg naar de afdaling via de Hochtrittalm is niet bewegwijzerd. Ongeveer 50 meter na het kruis op de top buigt het naar rechts af.

Mijn tip: De Fellhorn bij Straubinger Haus is zeker een top waarop je een prachtige zonsopgang of zonsondergang kunt meemaken

6. De wandeling is matig zwaar voor kinderen (tredigheid en hoogtevrees zijn vereist). Het pad is spannend omdat het nauwelijks op een bospad loopt en de kinderen hier en daar stevigheid moeten oefenen. Een deel van het pad loopt langs een smal pad langs de helling, hier is aandacht voor nodig. Onze 4-jarige

7. De bovenste Firstalm is een beetje als een hotelovernachting. Tenminste wat betreft de standaard van onze kamer. Via booking.com kun je daadwerkelijk een kamer boeken en bagagetransport maakt de beklimming makkelijker. De klim naar de hut is eenvoudig. De hut is perfect voor beginners die willen overnachten

We wandelden van de Ober Firstalm naar de voortop van de Brecherspitze. Tot nu toe is de tour goed te doen met kinderen. We wandelden niet verder, maar daalden snel terug naar de Obere Firstalm om niet verstrikt te raken in de stuifsneeuw (het is trouwens begin mei!)

9. De bovenste Firstalm is een beetje als een hotelovernachting. Tenminste wat betreft de standaard van onze kamer. Via booking.com kun je daadwerkelijk een kamer boeken en bagagetransport maakt de beklimming makkelijker. De klim naar de hut is eenvoudig. De hut is perfect voor beginners die willen overnachten

Today our hut tour through the Stone Sea starts. With two children.

Note: a strenuous hike over partly challenging paths. Please only hike if you and your children are fit and sure-footed!

From the hotel in Berchtesgaden we walk to the bus that takes us to the Königssee. Ten minutes later, at 8:30 a.m

11. Het weer buiten de hutdeur is soepel. Deze melkachtige variant, die samen met de sneeuw leidt tot nulzichtbaarheid en weinig oriëntatie.

Plan A: Ga zitten. Het weer kan beter worden. Plan B: Ga je gang en kijk hoe het gaat. Plan B was populairder en dus gingen we op pad. We hebben tenslotte niet voor

12. Dag twee van onze huttentocht van het Kärlingerhaus naar het Riemannhaus begint met de aanblik van blauwe luchten, goed uitzicht op de bergen en een vleugje mist over de Funtensee. Met zo'n start kan de dag eigenlijk alleen maar geweldig zijn.

Opmerking: we hebben de tour met kinderen gewandeld. Een inspannende

13. Ik ben blij met het mooie weer en stop weemoedig (vulling zou een passender woord zijn) al onze spullen weer in mijn rugzak.

Vandaag is de laatste dag van onze 4-daagse wandeling en dalen we af naar Weißbach bei Lofer. Voordat we gaan wandelen, hangen we nog even op het terras.

Het kan zijn dat we nog

Overnachting in een hut bij Priener Hütte Dag 1

De tijd is gekomen. Onze eerste overnachting in een hut in 2021 staat voor de deur. Twee overnachtingen in de Priener Hütte in de Chiemgauer Alpen.

Het goede: het weer is stabiel en er zijn voldoende slaapzakken in de hut, wat voor ons verrassend weinig bagage

15. Overnachting in de Priener Hütte 2e dag – Van het gerinkel van de koesluizen bij het ontbijt, marmotten en een middagdutje.

De nacht was lelijk. Er was niet eens een echte reden. De kinderen slapen de eerste nacht niet zo goed in een vreemde omgeving, en wij volwassenen ook niet.

Het ontbijt op het terras

Overnachting in Priener Hütte dag 3

Op onze laatste dag wandelen we terug naar de parkeerplaats. We zijn snel. Misschien komt het door de hele toffe route of het feit dat de ingepakte badpakken in de auto liggen te wachten - waarschijnlijk een mengelmoes van beide - maar na bijna 2,5 uur zijn we om half

17. Overnachting in een hut bij de Falkenhütte Dag 1

We vertrekken naar wat waarschijnlijk onze laatste overnachting in een hut deze zomer zal zijn. Het wisselvallige weer maakte de beslissing niet gemakkelijk voor ons, maar we konden de zonnige voorspelling voor zaterdag niet missen.

Vanaf de kleine wandelparkeerplaats

18. De Mahnkopf (2.094 m) is praktisch de "huisberg" van de Falkenhütte en is in slechts een uur te bereiken.

Het uitzicht is werkelijk adembenemend met uitzicht op de Laliderer Spitze, tot aan de Kleiner Ahornboden en tot in de Beierse uitlopers van de Alpen.

De wandeling is relatief eenvoudig. De klim naar

Vandaag dalen we van de Falkenhütte af naar de Eng.

We wandelen langs de machtige Laliderer muren, die weer in de wolken verscholen gaan, en kijken nog een laatste keer terug op de Falkenhütte.

Daarna gaat het gestaag bergafwaarts, wordt het steeds groener om ons heen en komen de huizen van de Almdorf

20. Vanmorgen heel vroeg veters we onze wandelschoenen voor de laatste keer. Een lange afdaling van 760 meter naar de Alpe di Siusi wacht op ons.

Het adembenemende uitzicht maakt het ons niet bepaald makkelijk om afscheid te nemen. Terwijl we beginnen met wandelen, rent de man snel de Monte Pez op, de hoogste

21. Vandaag hebben we een korte etappe van slechts 5,5 kilometer voor de boeg, dus we doen het rustig aan. We slapen relatief lang, ontbijten rustig en verwisselen de laag zonnebrand voor regenjassen.

Na een steile klim hebben we na slechts 2,2 km het hoogste punt van de tocht van vandaag bereikt en daarmee