Bikepacken

Over glad en ruw terrein in Zuid-Zweden – Op bikepacking avontuur

Caro "Bandit"

Mountainbike Collectie van Caro "Bandit"

Met gesloten grenzen, quarantaineregels en geannuleerde vluchten vergde het plannen van een vakantie in 2020 flink wat creativiteit en flexibiliteit. Mijn plannen voor een grote reis naar de VS in september liepen spaak, dus ik had een nieuw plan nodig. Wat kon ik met mijn jaarlijkse verlof doen onder de huidige omstandigheden? Ik wilde een spontane en ongecompliceerde reis, met een flinke dosis avontuur. Na een gezellige avond en een paar wijntjes had ik het. Ik zou mijn nieuwe mountainbike opzadelen, de veerboot naar Zweden nemen, en gaan fietsen.

Eerst bepaalde ik wat voor een afstand ik in twee weken gemakkelijk af zou kunnen leggen. Kalmar leek me een goed verste punt, en ik liet de ruwe planning over aan de komoot-routeplanner in mountainbikemodus. Ik knoopte de route hier en daar aan elkaar en binnen een uur had ik een rondrit van 800 kilometer klaar.

Half september nam ik met mijn fiets de veerboot van Rostock naar Trelleborg. Van daaruit fietste ik naar het noorden, diep door de natuurgebieden en bossen. De mountainbikeroute, die komoot voor mij had samengesteld, voerde vaak over heerlijk rustige landwegen en gravelpaden, maar ook over rotsachtige trails en kronkelende wandelpaden zoals die van de Skåneleden. Omdat mijn vaardigheden nog niet helemaal zijn opgewassen tegen dergelijke kunstjes, moest ik mijn fiets sommige delen duwen en tillen. Ik was blij dat ik in het begin niet meer dan 50 kilometer per dag had gepland.

Hoe noordelijker ik kwam, hoe bosrijker het landschap werd en hoe meer meren ik zag. De ene mooie camping na de andere volgde. Ik bracht bijna de helft van de nachten door in zogenaamde Vindskydds - eenvoudige houten hutjes, aan één kant open, die altijd voorzien zijn van een vuurplek. Er gaat niets boven een kampvuur! Ik vond de meeste kampeerplekken op de bonnefooi en paste de route van dag tot dag een beetje aan. Dit was precies het soort spontaniteit waar ik op gehoopt had. Het vinden van winkels om onderweg proviand bij te vullen was al net zo ongecompliceerd - een biertje 's avonds was altijd binnen handbereik.

Na een stadswandeling in het rustige Kalmar reed ik op de terugweg naar het zuiden langs de kust om de zilte zeelucht op te snuiven. Kleine vissershaventjes, mooie dorpjes, smalle paadjes en de verrassing van waar de route nu weer naartoe zou leiden. Een avontuur dat in een uurtje op de computer werd gecreëerd, zal me nog jaren mooie herinneringen bezorgen. Ik kan het iedereen van harte aanraden!

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

Van Trelleborg naar Kalmar en terug

Laatste update: ‪18 april 2024

1. 🇸🇪 Etappe 0: Van de veerboot in Trelleborg naar het strand van de Oostzee – MTB-bikepacking in Zweden

Om 13.30 uur ging de TT-lijn van Rostock naar Trelleborg. Hoewel je voor de veerboot fietsplaatsen kunt reserveren, waren wij de enige fietsers tussen stacaravans, auto's en vrachtwagens. De plaatsing op het autodek was navenant creatief. Een beetje ingewikkeld, maar te doen! :) We hadden ook het grote

2. Vanaf het strand gingen we eerst terug naar Trelleborg om te shoppen. Het is helemaal niet makkelijk om een handvol van al het lekkers mee te nemen, want de fiets is bijna volgeladen. Het aanbod smeltkazen alleen al uit de koker is gigantisch!

Daarna ging de route vooral door landelijke streken en moest

4. De tocht van vandaag werd vanaf het begin gekenmerkt door enkele moeilijkheden. Komoot houdt ervan om over de Skåneleden te fietsen, wat eigenlijk een wandelpad is, in mountainbike-modus. Zo is de staat van het pad geworden: met stenen, steile hellingen, plus een aantal poorten, ladders en bruggen waarover

5. Vandaag was komoot aardig voor ons en leidde ons bijna uitsluitend - afgezien van een slip over een veld zonder pad - over aangelegde fietspaden naar Kristianstad en vervolgens naar een prachtige plek aan de wateren van Immeln. We waren bijna twee keer zo snel en ook met aanzienlijk meer kilometers op

6. We zijn Skåne uitgekomen en Småland binnengekomen! Vandaag reden we over prachtige bospaden, een stukje van het dagelijkse, stenige wandelpad was er ook. Ik merk altijd hoe uitbreidbaar mijn MTB-vaardigheden zijn. Daarna volgde een bosweg die al tien jaar niet was onderhouden. Voor ons betekende het

7. De etappe van vandaag was gewoon geweldig. Nadat we gisteren bij onze overnachting twee Zwitsers hadden ontmoet die in juni naar Zweden emigreerden, kwamen we 's ochtends langs voor een kopje koffie en de typisch Zweedse kaneelbroodjes (Kanelbular) in hun suikerzoete huis.

Daarna gingen we over eenzame

8. De zon deed vandaag haar uiterste best en bezorgde ons een sensationele zonsopgang in Åsnens National Park, waardoor er geen twijfel over bestond waarom de schuilplaatsen allemaal naar het oosten gericht zijn.

Vanaf daar ging het een beetje naar het zuiden over de Banvallsleden, dan gestaag naar het zuidoosten

9. We fietsen langzaam naar binnen. De 52 kilometer gingen in een flits voorbij, ook al waren er, zoals elke dag, een paar "interessante" duwende passages op de Utvandrarleden. We fietsten door een plaats met de klinkende naam Yxnanäs, waarvan de helft bewoond was en de andere helft meer op een spookstad

10. Komoots voorkeur voor oranje gemarkeerde (wandel)paden zette zich vandaag voort met de teckelpraat. De soms ietwat technische stukken zorgden zowel voor mij als voor mijn geliefde Bombtrack voor de eerste krasjes. In plaats daarvan ontdekten we een behoorlijk groot meer langs de weg, dat nog op geen

11. Op onze “rustdag” strekten we de benen een beetje en verkenden we de stad Kalmar met zijn indrukwekkende kasteel en de kanonnen die nog steeds naar de Oostzee wijzen. Op de eerste dag zonder zon ontstond meteen de juiste stemming: zouden er piraten uit de mist te voorschijn komen?

We liepen toen relatief

12. Na een luie dag in Kalmar met een beetje sightseeing, gingen we vandaag verder en nog een keer landinwaarts. De hoop om nog een eland te zien is nog niet gesneuveld.

Toch kwam er vandaag helaas ook niemand opdagen. In plaats daarvan was er een lange pauze op een fantastische klif op Torsjön - eigenlijk

13. Na zo'n tien dagen zonder regen fietsen heeft het koele water ons ingehaald. In de ochtend konden we nog even buiten de douche zitten, maar in de middag werd het ongemakkelijk.

Onderweg kwamen we twee Deense vissers tegen die ons uitnodigden voor bier en vanille cola in de kleine, open wildhut. Je zegt

14. Vandaag volgden we bijna uitsluitend ontwikkelde fietspaden zoals de Sydostleden van Järnavik naar Sölvesborg. Het is comfortabel en je komt snel vooruit, maar de afwisseling ontbreekt als je kilometer na kilometer rechtdoor over asfalt rijdt. Dus ik keek er naar uit om morgen weer het bos in te duiken

15. Vandaag reden we verder naar het zuiden over de Sydostleden en het smokkelaarspad richting Åhus, genietend van prachtige bospaden.

Nog een keer stonden we echter voor een militair gebied met gedurfde waarschuwingsborden waar komoot ons doorheen wilde sturen. Er was alleen een lange omweg langs de buitenkant

16. Wanneer een reis ten einde loopt, zijn er vele laatste momenten die je melancholisch maken. Nog een laatste singletrail, nog een laatste klim, een laatste nacht in een windjack, nog een laatste kampvuur met tosti's. 🔥🧀 Voor een beter begrip: Dat is grofweg gesmolten kaas tussen twee sneetjes brood

17. De weersverandering is hier! Nadat we zo'n 15 dagen weg waren met slechts twee uur lichte regen (!), kwam er vandaag een stevige wind op gang. Op weg naar het zuiden moest ik hard vechten om niet het veld in te worden geblazen. Licht hellende positie inbegrepen. Naar het westen langs de kust was het

18. Omdat de veerboot pas om 23.30 uur zou vertrekken, hebben we nog een paar rondjes door Trelleborg en omgeving gemaakt. Naar uitzichtpunten, parken, Trelleborg en een kleine hype bij de watertoren. Het duurt niet lang om het stadje af te speuren.

Gelukkig is de grote kruideniers op zondag open zijn en

7.600 km over het continent — European Divide Trail

Mountainbike Collectie van European Divide Trail

E-biking in Sweden – lonely forests, vast landscapes and insane trails