Bikepacken

Bikepacking: Zwarte Woud & Elzas (11 dagen)

erwinsikkens_com

Mountainbike Collectie van erwinsikkens_com

Ondanks de reisbeperkingen door corona kon ik mijn drang om te gaan bikepacken niet bedwingen. Ik speurde aandachtig Komoot af op zoek naar een geschikte locatie voor een nieuw fietsavontuur.

Vanwege dreigende maatregelen wilde ik niet te ver weg gaan en juist mijn ogen openen voor avonturen dichter bij huis. In plaats van voordehandliggende bestemmingen zoals Spanje, de Alpen of het vliegtuig naar een ander ver oord, koos ik voor het Zwarte Woud en reisde ik samen met mijn goede vriend Bas, ook wel Mr. Detour Studio, af naar Duitsland (en belandde uiteindelijk ook in Zwitserland en Frankrijk).

Wat volgende was een avontuur met de beste gravelbeklimmingen en -afdalingen die je je kunt voorstellen. We overnachtten op tal van waanzinnige plaatsen onder de sterren en in shelters, of zoals ze die in Duitsland noemen: Schutzhütten. Onze gravelbikes waren voorzien van 45mm banden. Wat ons betreft de perfecte uitrusting voor de gravelstroken van het Zwarte Woud.

We besloten met zo min mogelijk bagage het fietsen zo makkelijk mogelijk te maken. De tassen waren gevuld met een lichtgewicht slaapzakken, bivakzakken en slaapmatten. De tenten lieten we thuis en sliepen in shelters of in de buitenlucht.

Toen we het zuiden van het Zwarte Woud bereikten, kozen we ervoor om het Rijndal bij Basel over te steken naar de Franse Elzas, aan de voet van de Vogezen. Hier volgden we de prachtige Route du Vin (wijnroute) naar het noorden over zoveel mogelijk gravelwegen. En geloof me, deze onverharde wegen door wijngaarden zijn de mooiste in de wijde regio!

'Party pace wins the race', was ons motto. Het ging ons niet om de kwantiteit (kilometers), maar kwaliteit (avontuur). Deze instelling leverde ons elf fantastische fietsdagen op door prachtige afwisselende landschappen en ik deel deze Collectie dan ook graag met jullie.

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

Bikepacking durch Schwarzwald & Elsass komplette Tour

Laatste update: ‪23 april 2024

1. Day 1 – Bikepacking Black Forest & Alsace

Dag 1 van onze off-road bikepacking trip bracht ons vanaf het begin in Durbach aan de rand van het Zwarte Woud, in het hart van het Zwarte Woud. De meeste wegen bestonden uit geweldige gravelwegen. We sliepen uiteindelijk in een 'Schutzhütte', een open shelter, vlakbij het dorp Haslach.

Dag 2 van onze bikepacking trip was een korte dag vol prachtige gravelwegen. Een lekker gekoeld glas Coca-Cola halverwege bracht een grote verademing van de hitte. Uiteindelijk sliepen we in een prachtige shelter genaamd de 'Offenbacher Eckle Hütte', die een soort Scandinavische sfeer uitstraalde.

De

Dag 3 van onze bikepacking trip bracht ons van de bergtoppen bij het restaurant 'Schöne Aussicht' in het centrale Zwarte Woud, naar de oostelijke grens van het Zwarte Woud en uiteindelijk – na het niet vinden van een geschikte schuilplaats voor de nacht en regen die binnenkwam – een hotel in het dorp

Dag 3 van onze bikepacking trip bracht ons van de toppen bij 'Schönes Aussicht' in het centrale Zwarte Woud, naar de oostelijke grens van het Zwarte Woud en uiteindelijk - na het niet vinden van een geschikte schuilplaats voor de nacht en regen die binnenkwam - een hotel in het dorp van Villingen-Schwenningen

Dag 4 van onze bikepacking-reis bracht ons van het comfort van de stad Villingen terug naar het westen naar het Zwarte Woud. We zetten koers naar de Feldberg (hoogste top van het Zwarte Woud) en onderweg kwamen we terecht bij een mooie en grote schuilplaats bovenop een heuvel bij het dorpje Neustadt

Op dag 5 van onze bikepacking trip, wachtte het hoogste punt van onze reizen, de bijna 1500 m hoge Feldberg. Vanaf Titisee is de grindklim naar de top niets meer dan een verbazingwekkend mooie klim. Na de top hielden we zoveel mogelijk hoogte en vonden we beschutting in weer een mooie 'Schutzhütte' ergens

Dag 6 van ons grindachtige bikepacking-avontuur bracht ons van de hoogten van de Todtnauberg-heuvels naar het zuiden, richting: Rijn en de Zwitserse grens. We zouden vandaag niet naar de Rijn rijden, maar kwamen wel terecht in een mooie (en grote) schuilplaats in het bos bij het dorpje Todtmoos, onderweg

Dag 7 van de Black Forest bikepacking trip bracht ons naar de zuidelijke rand van het Zwarte Woud, genietend van het bos en zwemmen in de Rijn bij Basel.

Omdat we stroom nodig hadden voor onze apparaten en een lekkere douche na dagen rijden in de hitte... besloten we die nacht in een hotel te slapen

Aan het begin van dag 8 van onze bikepacking trip besloten we waar we heen zouden gaan... Het antwoord was: de Vogezen.

We reden door Basel (Zwitserland) en snel daarna de grens over naar Frankrijk. Na een week Zwarte Woud was dit iets heel anders. Het hete, brandende, opgedroogde Franse platteland.

Het

Aangekomen aan de rand van de Vogezen aan het einde van dag 8, leerde ons dat het berijden van de Vogezen iets heel anders is dan het Zwarte Woud aan de andere kant van het Rijndal.

Waar Duits grind zorgde voor soepel rijden, waren de offroad-paden van de Vogezen meer mountainbikeroutes met veel steile

Na wakker te zijn geworden in een lokale wijngaard, bracht dag 10 van ons fijne bikepacking-avontuur ons verder naar het noorden de alternatieve grindversie van de Route du Vin op, die we onderweg tekenden via de komoot-app op mijn telefoon. Een warme dag in de zon, gevuld met de mooiste gravelwegen

De laatste dag van onze bikepacking-reis was een ontspannende dag van het oversteken van de overwegend vlakke Rijnvallei, tussen de Vogezen aan de ene kant (Frankrijk) en de bergen van het Zwarte Woud aan de andere kant (Duitsland).

Onze dag begon met wakker worden na een nacht in een lokale wijngaard