Toerfiets Highlight (Segment)
Deze Highlight gaat door een beschermd gebied
Controleer de lokale regels voor: Vlijmens Ven, Moerputten & Bossche Broek
Fietsen is niet toegestaan op delen van dit segment
Hier zal je van je fiets moeten afstappen.
De Halve Zolenlijn is een begrip: de spoorlijn ontsloot de Langstraat, verbond steden met elkaar en bracht welvaart in deze regio met de schoen- en lederindustrie.De geschiedenis van de Halve Zolenlijn is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor een eigen festival van de Langstraat. De Langstraat was oorspronkelijk een dijk die van oost naar west liep door een moerassig landschap dat zich bevond tussen de Maas en de hoger gelegen Brabantse zandgronden. De betreffende dijk werd in het begin van de 15e eeuw aangelegd. Langs de dijk vestigden zich boeren die het land ontgonnen in lange stroken die loodrecht op de dijk stonden. Dit noemt men het slagenlandschap.Leerproductie
Al snel werden delen van de dijk verhard en ontstonden er langs de dijk nederzettingen waar men zich al vroeg ging toeleggen op de productie van leer en schoenen. Dat kwam vooral door de aanwezigheid van zowel uitgestrekte weiden (aan de noordkant van de dijk), als bossen (aan de zuidkant van de dijk), als water: drie randvoorwaarden noodzakelijk voor de productie van leer. De weiden leverden runderen op en de bossen het eikenboomschors voor de loogbaden, waarin de huiden van de runderen werden gelooid. Die huiden werden vervolgens tot schoenen verwerkt. Tot ver in de 19e eeuw was dit grotendeels handwerk.Spoorlijn
Als gevolg van de industriële revolutie nam de schoen- en leerindustrie in de loop van de 19e eeuw een vlucht. Er kwamen met stoommachines aangedreven fabrieken en er werd in dezelfde richting als de dijk een spoorlijn aangelegd, waarmee schoenen en halffabricaten vervoerd konden worden. Hieraan ontleent dit spoortraject zijn naam: de halve zolenlijn. De spoorlijn werd tussen 1886 en 1890 in gebruik genomen en liep van Lage Zwaluwe via Waalwijk naar ’s-Hertogenbosch. Lage Zwaluwe fungeerde daarbij als overlaadpunt voor scheepvaart van en naar Rotterdam.Fietspad
Inmiddels is de goederenspoorlijn weer nagenoeg verdwenen en omgevormd tot een langgerekt fietspad, dat zich met enkele onderbrekingen uitstrekt van Raamsdonksveer tot ’s-Hertogenbosch, deels door prachtig natuurgebied: het Halve Zolenpad.
23 mei 2021
De Moerputtenbrug, ook wel Moerputtenspoorbrug, was een spoorbrug in Noord-Brabant over de veenplas Lange Putten in het latere natuurgebied Moerputten. Hij was onderdeel van de Langstraatspoorlijn. De brug is sinds de eeuwwisseling een voetgangersbrug die deel uitmaakt van het Halve Zolenpad. Aan de Moerputtenspoorbrug is vanaf het najaar van 1881 tot 1887 gebouwd. Pas eind 1890 reden er over deze brug dagelijks treinen tussen ’s-Hertogenbosch en Geertruidenberg (- Lage Zwaluwe).
28 februari 2021
Wellicht toch even de borden lezen aan het begin van het pad. Op deze sectie is fietsen helaas verboden.
1 juli 2020
Maak een gratis komoot-account aan om nog 2 andere tips van insiders te krijgen.